Lektura i teatr poza schematami

Projekt „Lektura i teatr poza schematami” realizowany jest we współpracy Teatru Miniatura i Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku w ramach programu Edukacja do Kultury. Gdańsk. To projekt dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, gdzie poszukujemy różnych możliwości wykorzystywania technik teatralnych w pracy z lekturą.

Projekt zawiera 4 moduły tematyczne realizowane w formie aktywnych, twórczych i praktycznych warsztatów. Po przeprowadzonym pilotażu projektu na każdy moduł planujemy po 2 warsztaty (łącznie 8 warsztatów w roku szkolnym).

Każdy z modułów jest niezależną częścią, która składa się na klarowną całość dotyczącą praktycznego i szerokiego wykorzystania działania teatralnego w szkołach.

Podczas naszego projektu czerpiemy inspiracje z teatru plastycznego, teatru formy, tańca kreatywnego, metod dramy, performansu, działań ulicznych, edukacji somatycznej i arteterapii. Obszarem naszych poszukiwań jest nowa pedagogika teatralna. Znajdziemy sposoby na to, jak projektować lekcje z wykorzystaniem narzędzi pedagogiczno-teatralnych. Przeanalizujemy nasze twórcze doświadczenie i zbierzemy zestaw praktycznych ćwiczeń, pomysłów i scenariuszy do wykorzystanie w klasie podczas lekcji.

Projekt wzbogacony zostanie o publikację poprojektową, tzw. teczki inspiracji do pracy w szkole. Poszerzony zostanie o aspekty metodyki pracy w planie daltońskim i metodykę pracy uwzględniającą zróżnicowane potrzeby rozwojowe dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Wspólnie odnajdziemy sposoby na wdrożenie uczniów w pracę nad własnym ciałem, wykorzystaniem przedmiotów oraz przestrzeni do wyrażania tego, co wyczytali w lekturze. Poznamy różne techniki teatralne oraz sposoby na ich wykorzystanie podczas pracy z tekstem.

Tematyka spotkań:

1. Przedmiot i przestrzeń – teatralny wehikuł do działań z lekturą szkolną

2. Forma w ruchu – taniec kreatywny

3. Teatr na podwórku szkolnym

4. Apel – pole teatralnego eksperymentu

Spotkanie 1

Przestrzeń i przedmiot jako wehikuł do teatralnej podróży

Warsztaty wykorzystują potencjał dostępnej w szkole przestrzeni i przedmiotów oraz zachęcają do aktywnego działania wokół lektury szkolnej. Uczą nieszablonowego i poza schematami czytania lektur i podejścia do znanych gier i technik teatralnych.

Spotkanie 2

Forma w ruchu – taniec kreatywny

Celem warsztatów jest rozwój umiejętności twórczych z zakresu teatru formy i tańca kreatywnego. Wykorzystamy do tego ćwiczenia i zabawy oparte na prostych formach ruchowych i plastycznych. Przyjrzymy się, co sprzyja pogłębieniu świadomości ciała w ruchu i jego kreatywności. Będziemy twórczo eksperymentować i rozwijać możliwości i jakości ruchowe. Sprawdzimy, jak ruch wpływa na całościowy rozwój człowieka.

Spotkanie 3

Teatr na podwórku szkolnym

Tym razem skupimy się na rozwoju umiejętności z zakresu tworzenia teatru site-specific. Sprawdzimy lokalny potencjał otoczenia szkoły i domu w działaniach teatralnych na lekcjach. Wyjście poza mury potraktujemy jako inspirację do nieoczywistych rozwiązań mogących pomóc w budowaniu dramaturgii lekcji. Wspólnie przypomnimy sobie zabawy podwórkowe i połączymy je z lekturą szkolną.  Skorzystamy z doświadczeń z wcześniejszych warsztatów z zakresu teatru formy, przestrzeni, przedmiotu i tańca kreatywnego. Przyjrzymy się przenikaniu tych form teatralnych w przestrzeni zamkniętej (budynek: szkoła, teatr) i otwartej (podwórko, przyroda) i wpływu ich na procesy uczenia się. Podzielimy się też doświadczeniem konstruowania spacerów teatralnych.

Spotkanie 4

Apel – pole teatralnego eksperymentu

Warsztaty o tym, jak nie bać się tworzyć małego wydarzenia teatralnego w nieoczywisty sposób i jak angażować do tego społeczność szkolną.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Strona www: naoko.pl & web360.pl