Lektura i teatr poza schematami
Prowadzenie:
Miejski Teatr Miniatura (Monika Tomczyk, Adam Gibki) i doradczynie Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku (Aleksandra Kaczmarska, Ewa Jura-Ilis)
połączenie różnych metodyk pracy: pedagogiki teatru, reżyserii, historii sztuki, planu daltońskiego i terapii pedagogicznej i integracji sensorycznej – tworzymy nowe łącza
Projekt „Lektura i teatr poza schematami” realizowany jest we współpracy Teatru Miniatura i Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku w ramach programu Edukacja do Kultury. Gdańsk. To projekt dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, gdzie poszukujemy różnych możliwości wykorzystywania technik teatralnych w pracy z lekturą.
Projekt zawiera 4 moduły tematyczne realizowane w formie aktywnych, twórczych i praktycznych warsztatów. Po przeprowadzonym pilotażu projektu na każdy moduł planujemy po 2 warsztaty (łącznie 8 warsztatów w roku szkolnym).
Każdy z modułów jest niezależną częścią, która składa się na klarowną całość dotyczącą praktycznego i szerokiego wykorzystania działania teatralnego w szkołach.
Podczas naszego projektu czerpiemy inspiracje z teatru plastycznego, teatru formy, tańca kreatywnego, metod dramy, performansu, działań ulicznych, edukacji somatycznej i arteterapii. Obszarem naszych poszukiwań jest nowa pedagogika teatralna. Znajdziemy sposoby na to, jak projektować lekcje z wykorzystaniem narzędzi pedagogiczno-teatralnych. Przeanalizujemy nasze twórcze doświadczenie i zbierzemy zestaw praktycznych ćwiczeń, pomysłów i scenariuszy do wykorzystanie w klasie podczas lekcji.
Projekt wzbogacony zostanie o publikację poprojektową, tzw. teczki inspiracji do pracy w szkole. Poszerzony zostanie o aspekty metodyki pracy w planie daltońskim i metodykę pracy uwzględniającą zróżnicowane potrzeby rozwojowe dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Wspólnie odnajdziemy sposoby na wdrożenie uczniów w pracę nad własnym ciałem, wykorzystaniem przedmiotów oraz przestrzeni do wyrażania tego, co wyczytali w lekturze. Poznamy różne techniki teatralne oraz sposoby na ich wykorzystanie podczas pracy z tekstem.
Tematyka spotkań:
1. Przedmiot i przestrzeń – teatralny wehikuł do działań z lekturą szkolną
2. Forma w ruchu – taniec kreatywny
3. Teatr na podwórku szkolnym
4. Apel – pole teatralnego eksperymentu
Spotkanie 1
Przestrzeń i przedmiot jako wehikuł do teatralnej podróży
Warsztaty wykorzystują potencjał dostępnej w szkole przestrzeni i przedmiotów oraz zachęcają do aktywnego działania wokół lektury szkolnej. Uczą nieszablonowego i poza schematami czytania lektur i podejścia do znanych gier i technik teatralnych.
Spotkanie 2
Forma w ruchu – taniec kreatywny
Celem warsztatów jest rozwój umiejętności twórczych z zakresu teatru formy i tańca kreatywnego. Wykorzystamy do tego ćwiczenia i zabawy oparte na prostych formach ruchowych i plastycznych. Przyjrzymy się, co sprzyja pogłębieniu świadomości ciała w ruchu i jego kreatywności. Będziemy twórczo eksperymentować i rozwijać możliwości i jakości ruchowe. Sprawdzimy, jak ruch wpływa na całościowy rozwój człowieka.
Spotkanie 3
Teatr na podwórku szkolnym
Tym razem skupimy się na rozwoju umiejętności z zakresu tworzenia teatru site-specific. Sprawdzimy lokalny potencjał otoczenia szkoły i domu w działaniach teatralnych na lekcjach. Wyjście poza mury potraktujemy jako inspirację do nieoczywistych rozwiązań mogących pomóc w budowaniu dramaturgii lekcji. Wspólnie przypomnimy sobie zabawy podwórkowe i połączymy je z lekturą szkolną. Skorzystamy z doświadczeń z wcześniejszych warsztatów z zakresu teatru formy, przestrzeni, przedmiotu i tańca kreatywnego. Przyjrzymy się przenikaniu tych form teatralnych w przestrzeni zamkniętej (budynek: szkoła, teatr) i otwartej (podwórko, przyroda) i wpływu ich na procesy uczenia się. Podzielimy się też doświadczeniem konstruowania spacerów teatralnych.
Spotkanie 4
Apel – pole teatralnego eksperymentu
Warsztaty o tym, jak nie bać się tworzyć małego wydarzenia teatralnego w nieoczywisty sposób i jak angażować do tego społeczność szkolną.