wróć do:

Światowa prapremiera GANGU GODZINY DUCHÓW | 17 listopada

Pierwsza premiera naszego sezonu pod hasłem #chłopaki dzieje się w… szpitalu. Jest to jednak osobliwy szpital i dzieją się w nim osobliwe rzeczy. Jesteście ciekawi tej historii? Prapremiera już 17 listopada, a kolejne spektakle do 26 listopada -> https://teatrminiatura.pl/r/gang-godziny-duchow/

– Dla mnie ta historia jest przede wszystkim o kontestowaniu „oficjalnej” rzeczywistości poprzez bunt. Nie chodzi przy tym o negowanie dla negowania, ale robienie tego, co wydaje się sensowne, wbrew bezsensownym zakazom. Ekipa Gangu Godziny Duchów w spełnia życzenia małych pacjentów szpitala. Im bardziej niemożliwe życzenia, tym lepiej, bo dziecięca wyobraźnia nie zna ograniczeń. Znają je za to dorośli i specjalizują się w takim urządzaniu wszystkiego, aby nic się nie dało. Dlatego gang musi pozostać ściśle tajny i działać o północy, kiedy większość dorosłych śpi i jest poza szpitalem – opowiada reżyser Andrzej Bartnikowski.

Spektakl jest adaptacją powieści znanego m.in. z brytyjskiego Mam Talent i serialu „Mała Brytania” aktora i komika Davida Walliamsa. Walliams jest też bardzo popularnym autorem książek dla dzieci, ma ich na koncie ponad 30, przetłumaczonych na 54 języki. Gdańska adaptacja będzie teatralną prapremierą światową, choć „Gang godziny duchów” doczekał się już ekranizacji telewizyjnej w 2018 roku.

Prapremiera odbywa się w ramach sezonu pod hasłem #chłopaki, podczas którego chcemy z wami rozmawiać o tym, jak to jest być chłopakiem we współczesnych czasach.

– Poznajemy tę historię z perspektywy Toma. Jest chłopakiem wrażliwym i niemieszczącym się do końca w ciasnym stereotypie (ale kto się w nim mieści tak naprawdę?), więc musi ciągle udowadniać swoją „chłopackość”, którą neguje szczególnie Siostra Przełożona, dając mu zamiast piżamy różową koszulę nocną po jakiejś dziewczynie. Dla Toma ta historia jest także podróżą, w trakcie której odnajduje swoją chłopacką tożsamość, bo okazuje się, że nie w każdej grupie chłopaka czynią mięśnie, sprawność fizyczna i dokuczanie innym. Co za ulga! – dodaje reżyser.

Scenografię przygotowuje absolwentka gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych Monika Wójcik, scenografka, malarka, projektantka wnętrz, designerka, a muzykę znany ze znakomitej muzyki teatralnej, wielokrotnie nagradzany Piotr Klimek. Reżyserią świateł zajmie się po raz kolejny w Miniaturze Michał Cyran. Produkcja spektaklu została dofinansowana z funduszy europejskich w ramach KPO dla kultury.

Premiera odbędzie się 17 listopada o godz. 17.00, a spektakl będzie można oglądać do 26 listopada. Kolejne spektakle już w Nowym Roku.

Twórcy spektaklu

Andrzej Bartnikowski
Reżyser, dramaturg, pisarz. Absolwent polonistyki na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim oraz reżyserii dramatu warszawskiej Akademii Teatralnej. Początkowo związany z teatrem wywodzącym się z tradycji Jerzego Grotowskiego (m. in. udział w Projekcie Gildia prowadzonym przez Jamesa Slowiaka i Jaro Cuestę z New World Perfomance Laboratory). Laureat konkursów dramaturgicznych, założyciel Pracowni Dramatu, która działała przy Olsztyńskim Teatrze Lalek w latach 2016–2022. Reżyserował w wielu teatrach w Polsce. W latach 2015–2024 dyrektor Olsztyńskiego Teatru Lalek. Porusza się między konwencjami teatru formy i teatru psychologicznego, nie czując się w pełni przynależnym do żadnej z nich.

Monika Wójcik
Scenografka, malarka, projektantka wnętrz, designerka. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Gdańsku z wyróżnieniem oraz Studium Architektoniczno-Budowlane – dyplom pod kierunkiem prof. arch. W. Klikowicza. Swoje umiejętności doskonaliła pod kierunkiem profesorów z Massachusetts College of Art w Bostonie; architekta i rzeźbiarza R. Browna – Master of Fine Arts from Washington University School of Fine Arts, and a Bachelor of Fine Arts from the University of Georgia, i arch.designer Laury Brown – Fine Arts from the Massachusetts College of Art & the University of Massachusetts. Autorka ponad stu projektów wnętrz; dla klientów indywidualnych, wnętrz publicznych, wystaw, projektów lamp, mebli, przedmiotów użytkowych, scenografii teatralnych, widowiskowych i eventowych. Właścicielka „Ikadesign studio”, autorka publikacji w magazynie o wnętrzach i designie „Brakujący element”, współautorka magazynu o wnętrzach, sztuce i designie „Because design”. Autorka wielu wystaw malarskich, indywidualnych i zbiorowych, nierzadko połączonych ze sztuką performance, w wielu miejscach w całej Polsce (Galerie, Ratusz Miejski w Gdańsku, Zamek Królewski w Warszawie i inne). Jej prace znajdują się w zbiorach prywatnych w kraju i zagranicą.

Piotr Klimek
Kompozytor, wykładowca, producent muzyczny. Absolwent Królewskiego Konserwatorium w Hadze (Kompozycja w klasie Giliusa van Bergeijk’a i Diderika Haakmy Wagenaar’a – 1997) oraz Akademii Muzycznej w Poznaniu (Kompozycja w klasie Grażyny Pstrokońskiej-Navratil). Tytuł doktora sztuk muzycznych w dziedzinie kompozycji uzyskał w roku 2003 (A.M. w Poznaniu). Dodatkowe konsultacje mistrzowskie pobierał u prof. Marka Jasińskiego i prof. Włodzimierza Kotońskiego. Od 1998 r. wykłada przedmioty muzyczne na Uniwersytecie Szczecińskim i Akademii Sztuki w Szczecinie. Gościnny wykładowca kompozycji w Królewskim Konserwatorium w Hadze w 2003 r. oraz Uniwersytecie Sztuki w Zurichu w 2009 r. Współpracuje również z Akademiami Teatralnymi w Warszawie i Krakowie. Konsultant muzyczny instytucji kultury w Szczecinie. Dyrektor Centrum Promocji i Rozwoju Akademii Sztuki w Szczecinie w latach 2010–2011, a w roku 2012 prorektor ds. Artystycznych i Współpracy z Zagranicą tej uczelni. Od 2017 roku dyrektor Teatru Animacji w Poznaniu. Stypendysta Towarzystwa Przyjaciół Szczecina, Burgemeester van Kolfschotenfonds, Fundacji Batorego, Stiftung Kulturfonds Berlin oraz Amsterdams Fonds voor de Kunst. Pisze muzykę symfoniczną, chóralną, kameralną i elektroniczną. Od 1991 r. silnie związany z teatrem, napisał muzykę do ponad 200 realizacji scenicznych w Polsce i poza granicami kraju. Tworzy instalacje i obiekty dźwiękowe oraz bierze udział w projektach z pogranicza różnych dziedzin sztuki. Pilotuje również autorski, eksperymentalny program edukacji muzycznej dla osób niesłyszących.

Projekt „Ekologiczna produkcja spektaklu Gang godziny duchów został dofinansowany z Programu wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (Inwestycja A2.5.1)

Zobacz więcej

Co u nas słychać? - Warsztaty z cyklu #chłopaki | 8 listopada i 13 grudnia

Warsztaty z cyklu #chłopaki | 8 listopada i 13 grudnia

Co u nas słychać? - Przegląd Studenckich Teatralnych Realizacji Offowych PSTRO po raz drugi w Miniaturze | 26 października

Przegląd Studenckich Teatralnych Realizacji Offowych PSTRO po raz drugi w Miniaturze | 26 października

Co u nas słychać? - Ogólnopolski Festiwal Kultury Bez Barier w Miniaturze | 19 października

Ogólnopolski Festiwal Kultury Bez Barier w Miniaturze | 19 października

Co u nas słychać? - SZTUKA SIĘ ROBI | nagrania pokazów i rozmowy podsumowującej

SZTUKA SIĘ ROBI | nagrania pokazów i rozmowy podsumowującej

Co u nas słychać? - Teatralne Halloween z CZARNOKSIĘŻNIKIEM Z KRAINY OZ: książka albo psikus | 31 października

Teatralne Halloween z CZARNOKSIĘŻNIKIEM Z KRAINY OZ: książka albo psikus | 31 października

Co u nas słychać? - Książka w roli głównej: Maria Peszek | 27 października

Książka w roli głównej: Maria Peszek | 27 października

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Strona www: naoko.pl & web360.pl