PL EN

STREFA ZDARZEŃ

Akademia pana Kleksa - premiera już 3 i 4 października!

Nasza pierwsza premiera po przerwie wywołanej pandemią to musical na podstawie popularnej powieści Jana Brzechwy z udziałem dzieci i aktorów teatru. Przedstawienie w dwóch obsadach będzie mogli oglądać od 3 października.

Przygotowania do spektaklu zaczęły się już na jesieni 2019 roku od castingu dla dzieci w wieku od 6 do 13 lat. Na casting przyszło 135 zgłoszeń, a do całorocznej pracy warsztatowej zostało zaproszonych ponad dwadzieścioro dzieci. Od października trwały zajęcia muzyczne, choreograficzne, scenariuszowe i aktorskie, które w marcu przerwała pandemia. Premiera, zaplanowana na 1 czerwca, musiała zostać przesunięta. Do pracy w dwóch obsadach wróciliśmy w drugiej połowie sierpnia.

„Akademia pana Kleksa” to  powieść, która zapadła w zbiorowej pamięci także dzięki kultowej adaptacji filmowej z 1984 roku w reżyserii Krzysztofa Gradowskiego. Muzykę do filmu skomponował Andrzej Korzyński, a popularne do dziś piosenki zaśpiewała Małgorzata Ostrowska. Te utwory pojawią się także w spektaklu Miniatury w nowych aranżacjach przygotowanych przez trójmiejskich muzyków Przemysława Bartosia i Marcina Gałązkę.

Główny temat spektaklu i scenariusz zostały wypracowane podczas warsztatów z dziećmi, dla których szczególnie ciekawa okazała się postać Alojzego, sztucznego dziecka stworzonego przez czarny charakter powieści Golarza Filipa. „Akademia pana Kleksa” na scenie Miniatury jest opowieścią o alternatywnej edukacji, która potrafi wydobyć potencjał dzieci, nauczyć ich pewności siebie, niezależności i niestandardowego myślenia. Jednocześnie pokazuje niebezpieczeństwo programowania dzieci zgodnie z naszymi wyobrażeniami czy planami.

- Alojzy to sztuczne „dziecko doskonałe”, zaprogramowane by bezkrytycznie realizować ideały swojego ojca, Filipa. Niszczy wszystko, co inne i „zmyślone”, czyli Kleksowi najdroższe, bo zamiast dziecięcej ciekawości jest wyposażony w sztywne założenia. Podczas naszego spektaklu każdy widz – mały i duży – będzie miał okazję do zastanowienia się, czy przypadkiem nie zdarza mu się zachowywać jak robot – opowiada Agnieszka Płoszajska, reżyserka przedstawienia. Płoszajska i jej mąż Emil Płoszajski (autor scenariusza) mają duże doświadczenie w tworzeniu spektakli z udziałem dzieci, specjalizują się w muzycznym teatrze familijnym.

Do współpracy zaprosili choreografa Michała Cyrana, związanego z Teatrem Muzycznym w Gdyni, w którym stworzył choreografie m.in. do spektakli „Hairspray” czy „Tuwim dla dorosłych” oraz scenografa Michała Dracza, znanego ze spektakli w Miniaturze mocno eksplorujących różnorodne formy lalkowe („Fahrenheit”, „Siedmiu krasnoludków”).

 

plakat_kleks500px.jpg

×