PL EN

STREFA ZDARZEŃ

„Teatr i szkoła. Aktywacja” – konferencja i warsztaty dla nauczycieli

Jak wykorzystywać metody teatralne w praktyce szkolnej? 25 i 26 października razem z Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku zapraszamy na konferencję oraz kompleksowy program warsztatów poświęcone wykorzystaniu medium teatru i metod teatralnych w pracy z dziećmi i młodzieżą.

 

Konferencja i warsztaty skierowane są do nauczycieli różnych przedmiotów, którzy chcieliby wykorzystywać metody teatralne w swojej pracy, a także dla osób zajmujących się pracą teatralną z dziećmi i młodzieżą. Podczas konferencji będzie można posłuchać wystąpień i dyskusji w ramach dwóch tematów: „Wykorzystanie metod teatralnych w praktyce szkolnej. Praktyczne aspekty współpracy teatru i szkoły” i „Praktyczne zastosowanie działań teatralnych w szkole”. Wśród prelegentów znajdą się były i obecny dyrektor Teatru Miniatura – Romuald Wicza-Pokojski i Michał Derlatka, twórcze nauczycielki – liderki programu Kreatywna Pedagogika Marta Jankowska i Iwona Maria Stankiewicz oraz Hanna Kownacka i Dorota Warmińska. Jednak sednem całego działania jest kompleksowy program warsztatów, przez który mają przejść cztery grupy nauczycieli: „Tekst w teatrze” o tym, jak tworzyć scenariusze z dziećmi i młodzieżą, „Teatralne wprawki” o wykorzystaniu metod teatralnych i wizyt w teatrze jako form realizacji podstawy programowej, „Język teatru językiem nauczyciela” dające praktyczne narzędzia, jak interpretować dzieła sceniczne nie tylko pod względem treści, ale też formy oraz „Nauczyciel jako reżyser, scenograf, choreograf”, podczas których nauczyciele poznają konkretne metody pracy teatralnej i cały proces przygotowania przedstawienia.

Część osób, które przejdą cały cykl warsztatów, na podstawie próbek scenariuszy zostanie zaproszonych do warsztatów dla zaawansowanych 16 listopada, podczas których korzystając z dotychczasowo zdobytej wiedzy, przygotują przedstawienie od A do Z pod opieką merytoryczną pracowników Teatru Miniatura: aktora oraz specjalistów od nagłośnienia, oświetlenia i techniki.

Projekt został dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

 

Projekt „Teatr i szkoła. Aktywacja” jest kontynuacją projektu „Teatr i szkoła” z 2017 roku, którego celem było podjęcie bliższej współpracy między teatrem i szkołą oraz wypracowanie jej najlepszych form. Badania zrealizowane podczas tego projektu pokazały, że nauczyciele potrzebują merytorycznego wsparcia w zakresie interpretacji dzieł teatralnych oraz wykorzystania metod teatralnych w pracy ze swoimi podopiecznymi. Dlatego druga edycja projektu skupia się na ich potrzebach i ma dostarczyć praktycznych narzędzi do teatralnej pracy.


ZGŁOSZENIA

Wstęp bezpłatny. Nauczycieli prosimy o przesłanie zgłoszenia przez stronę Centrum Edukacji Nauczycieli https://oferta.cen.gda.pl/oferta/teatr-i-szkola-aktywacja/ 

Edukatorów, osoby prowadzące zajęcia z dziećmi i młodzieżą prosimy o zgłoszenia na adres agnieszka.kochanowska@teatrminiatura.pl  

 

Wykorzystanie metod teatralnych w praktyce szkolnej. Praktyczne aspekty współpracy teatru i szkoły

Konferencja i praktyczne warsztaty  | 25 i 26 października 2019

Warsztaty dla zaawansowanych | 16 listopada 2019

 

25 października 2019 (piątek)

10.30 Rejestracja uczestników, powitalna kawa

10.50 Powitanie uczestników | Renata Ropela, dyrektor Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku, Michał Derlatka, dyrektor Teatru Miniatura

11.00–13.00 Wykorzystanie metod teatralnych w praktyce szkolnej. Praktyczne aspekty współpracy teatru i szkoły – prezentacje i dyskusja

Michał Derlatka (reżyser, dyrektor Miejskiego Teatru Miniatura)

Marta Jankowska (nauczycielka, liderka programu Kreatywna Pedagogika)

Romuald Wicza-Pokojski (reżyser, dyrektor Opery Bałtyckiej)

Moderacja: Sylwia Kilanowska-Męczykowska

13.00–14.00 Przerwa kawowa. Przejście do sal warsztatowych w CEN i Teatrze Miniatura

14.00–16.00 Sesja warsztatowa

Grupa I: Teatralne wprawki | Sylwia Kilanowska-Męczykowska(sala 319, CEN)

Grupa II: Tekst w teatrze | Agnieszka Kochanowska (sala 312, CEN)

Grupa III: Nauczyciel jako reżyser, scenograf, choreograf | Agnieszka Grewling-Stolc (Duża Scena Teatru Miniatura)

Grupa IV: Język teatru językiem nauczyciela | Marta Jankowska (Scena Kameralna Teatru Miniatura)

16.00–16.30 Przerwa kawowa

16.30–18.30 Sesja warsztatowa

Grupa II: Teatralne wprawki | Sylwia Kilanowska-Męczykowska (sala 319, CEN)

Grupa I: Tekst w teatrze | Agnieszka Kochanowska (sala 312, CEN)

Grupa IV: Nauczyciel jako reżyser, scenograf, choreograf | Agnieszka Grewling-Stolc (Duża Scena Teatru Miniatura)

Grupa III: Język teatru językiem nauczyciela | Marta Jankowska (Scena Kameralna Teatru Miniatura)

18.30 Zakończenie pierwszego dnia konferencji

 

26 października 2019 (sobota)

10.30 Rejestracja uczestników, powitalna kawa

10.50 Powitanie uczestników

11.00–13.00 Praktyczne zastosowanie działań teatralnych w szkole – dyskusja panelowa

Dorota Warmińska (nauczycielka języka polskiego w Pozytywnej Szkole Podstawowej w Gdańsku)

Hanna Kownacka (aktorka, instruktorka teatralna)

Iwona Maria Stankiewicz (wicedyrektorka w SP nr 86 w Gdańsku, liderka programu Kreatywna Pedagogika)

Moderacja: Agnieszka Grewling-Stolc

13.00–14.00 Przerwa kawowa. Przejście do sal warsztatowych w CEN i Teatrze Miniatura

14.00–16.00 Sesja warsztatowa

Grupa III: Teatralne wprawki | Sylwia Kilanowska-Męczykowska (sala 319, CEN)

Grupa IV: Tekst w teatrze | Agnieszka Kochanowska (sala 312, CEN)

Grupa I: Nauczyciel jako reżyser, scenograf, choreograf | Agnieszka Grewling-Stolc (Duża Scena Teatru Miniatura)

Grupa II: Język teatru językiem nauczyciela | Marta Jankowska (Scena Kameralna Teatru Miniatura)

16.00–16.30 Przerwa kawowa

16.30–18.30 Sesja warsztatowa

Grupa IV: Teatralne wprawki | Sylwia Kilanowska-Męczykowska (sala 319, CEN)

Grupa III: Tekst w teatrze | Agnieszka Kochanowska (sala 312, CEN)

Grupa II: Nauczyciel jako reżyser, scenograf, choreograf | Agnieszka Grewling-Stolc (Duża Scena Teatru Miniatura)

Grupa I: Język teatru językiem nauczyciela | Marta Jankowska (Scena Kameralna Teatru Miniatura)

18.30 Zakończenie konferencji

 

16 listopada 2019 (sobota), Teatr Miniatura

Warsztaty dla zaawansowanych

Wybrane osoby, które przejdą cykl warsztatów w październiku, zapraszamy do udziału w warsztatach zaawansowanych, podczas których korzystając z dotychczasowo zdobytej wiedzy, przygotują przedstawienie od A do Z pod opieką merytoryczną pracowników Teatru Miniatura: aktora oraz specjalistów od nagłośnienia, oświetlenia i techniki. Osoby do udziału w warsztatach zostaną zakwalifikowane na podstawie zaproponowanych przez nie scenariuszy spektaklu.

 

Opis warsztatów

Tekst w teatrze | prowadzenie: Agnieszka Kochanowska, Teatr Miniatura

Jak pracować nad scenariuszem do realizacji z grupą dziecięcą lub młodzieżową? Co i jak adaptować? Gdzie szukać inspiracji? Jak włączyć uczestników w pisanie scenariusza lub adaptacji, tak aby od początku byli zaangażowani w tworzenie spektaklu? Praktyczne warsztaty na temat budowania dramaturgii przedstawienia i wykorzystania metody improwizacji aktorskich przy stworzeniu scenariusza.  

 

Teatralne wprawki | prowadzenie: Sylwia Kilanowska-Męczykowska, CEN

Wizyta w teatrze jako forma realizacji podstawy programowej z języka polskiego? Czemu nie? Przy okazji wyjścia z uczniami na sztukę teatralną można omówić plakaty i ukryty w nich przekaz. Bawiąc się lalkami teatralnymi, możemy inspirować uczniów do pracy nad opowiadaniami twórczymi. Pomoże to im rozwijać zdolności rozumienia nie tylko utworów literackich, ale także innych tekstów kultury.

 

Język teatru językiem nauczyciela | prowadzenie: Marta Jankowska, Kreatywna Pedagogika

Jak czytać dzieło teatralne? Jak rozkodować znaczenia zawarte w scenografii, choreografii, muzyce? Na bazie różnych fragmentów ze spektakli Teatru Miniatura nauczyciele przeanalizują użyte formy lalkowe, konwencje sceniczne, różne sposoby reżyserii oraz gry aktorskiej, co pomoże im w lepszym zrozumieniu języka teatru.

 

Nauczyciel jako reżyser, scenograf, choreograf | prowadzenie: Agnieszka Grewling-Stolc, Teatr Miniatura

Podczas warsztatów nauczyciele popracują nad technikami typowo aktorskimi, m.in. grą aktorską, emisją głosu, dykcją, improwizacją. Wypracują metody przydatne w bezpośredniej pracy z uczniami nad spektaklem. Przejdziemy przez wszystkie etapy tworzenia przedstawienia: • zebranie grupy, która będzie pracowała nad spektaklem • przestrzeń • integracja • warsztaty teatralne • scenariusz • przydział zadań • podział na role • próby czytane • próby sceniczne • próby generalne • widownia • premiera.


mini-teatr_szkola_aktywacja-fb-post2-01_600px.jpg 

Prelegenci

Michał Derlatka

Reżyser teatralny, aktor, lalkarz, od września 2019 roku dyrektor naczelny i artystyczny Miejskiego Teatru Miniatura. Ukończył wydziały: aktorski (PWST Wrocław) oraz reżyserii teatralnej (PWST Kraków/Wrocław), studiował też reżyserię i dramaturgię w Hiszpanii (Institut del Teatre, Barcelona). Specjalizuje się w przedstawieniach teatru formy i teatru młodego widza. Ma na koncie ponad czterdzieści spektakli (nie licząc niemal trzydziestu udramatyzowanych czytań), które zrealizował m.in. w Teatrze Miniatura i Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, Wrocławskim Teatrze Lalek, Teatrze im. Bogusławskiego w Kaliszu, Olsztyńskim Teatrze Lalek, Filharmonii Wrocławskiej, Teatrze Baj w Warszawie, Teatrze DAMU w Pradze, VŠMU w Bratysławie, Narodowym Teatrze Katalonii i Teatrze Ovidi Montllor w Barcelonie, Teatrze de Ponent w Granollers. Pracował po polsku, czesku, słowacku, francusku, hiszpańsku, katalońsku i angielsku.

 

Romuald Wicza-Pokojski

Reżyser, dramaturg, w latach 2011–2019 dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Miniatura, od lipca 2019 roku dyrektor Opery Bałtyckiej. Absolwent Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie na Wydziale Wiedzy o Teatrze. W 1991 roku założył autorski Teatr Wiczy, z którym zrealizował ponad 20 spektakli, zarówno scenicznych, jak i plenerowych. W latach 1994–1997 pracował w Instytucie Teatru Narodowego i Teatrze Narodowym, gdzie współtworzył pierwszą impresaryjną scenę teatralną w Polsce – Teatr Mały. W latach 2006–2009 prowadził zajęcia na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zaangażowany w działalność kulturalną i teatralną: pomysłodawca i dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Bulwar Sztuki (2003–2006), kierownik społecznego domu kultury Centrum Wolnego Czasu Wicza (2004–2009). Realizator projektów artystyczno-społecznych adresowanych do osób bezdomnych, środowisk defaworyzowanych społecznie, emigrantów. W latach 2008–2011 dyrektor programowy Biura Gdańsk 2016, współautor strategii kulturalnej „Wolność kultury. Kultura Wolności”.

Jako reżyser i dramaturg współpracował z teatrami: Baj Pomorski w Toruniu, Olsztyński Teatr Lalek, Teatr Wybrzeże w Gdańsku, Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy. Jego spektakle były prezentowane m.in. w Armenii, Czechach, Chorwacji, Danii, Grecji, Hiszpanii, Iranie, Irlandii, Niemczech, na Litwie, Słowacji, w Szwecji, USA, Wielkiej Brytanii, we Włoszech, na Białorusi, w Japonii. Laureat wielu nagród indywidualnych i zbiorowych, m.in. za innowacyjność w sztuce lalkarskiej za spektakl „Dietrich. Broken nails” podczas World Festival of Puppet Arts w Pradze w 2009 roku. W 2007 roku otrzymał medal „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, a w 2017 roku brązowy medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis. W Miniaturze jako dramaturg współpracował przy spektaklach „Remus” w reż. Remigiusza Brzyk, „Tramwaje” w reż. Michała Derlatki i „Wieloryb” w reż. Jacka Głomba.

 

Dorota Warmińska

Absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego. Nauczycielka języka polskiego w Pozytywnej Szkole Podstawowej w Gdańsku. W 2017 roku współpracowała z Teatrem Miniatura, realizując projekt „Teatr i szkoła”. Obecnie wychowawczyni klasy 7c. W Pozytywnej Szkole Podstawowej, poza prowadzeniem zajęć z języka polskiego i przygotowywaniem uczniów do egzaminu, prowadzi Szkolne Koło Wolontariatu oraz ściśle współpracuje z Polską Akcją Humanitarną.

 

Hanna Kownacka

Aktorka, pedagog, instruktorka teatralna i historyczka sztuki, charakteryzatorka teatralna. Od kilkunastu pracuje twórczo z dziećmi i młodzieżą. Ukończyła Studium Aktorskie przy Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, filologię polską na Uniwersytecie Gdańskim i studia podyplomowe związane z historią i szkołę charakteryzacji. Przez kilka lat była związana z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku i kilkanaście lat z Teatrem Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, grając w Polsce i za granicą. Od 2000 roku pracuje w X Licem Ogólnokształcącym i Młodzieżowym Domu Kultury. Prowadzi zajęcia dydaktyczne z języka polskiego, retoryki, wiedzy o kulturze i historii sztuki. Pisze scenariusze, przygotowuje spektakle teatralne młodzieżowego teatru Zdziesiątkowani  i współpracuje m.in. przy projekcie „Dramat w szkole” przy Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@PoRT.  Prowadzi warsztaty teatralne dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Współpracuje z różnymi instytucjami kultury.

 

Iwona Maria Stankiewicz

Absolwentka pedagogiki na Uniwersytecie Gdańskim, studiów podyplomowych Drama Pedagogiczna i Terapia Pedagogiczna. Obecnie studia podyplomowe Zarządzanie Oświatą. Swoją pracę zaczynała jako nauczycielka edukacji przedszkolnej i jest wdzięczna za ten rodzaj doświadczenia zawodowego, który pozwala na spojrzenie na edukację z wielką pokorą.

Obecnie pracuje na stanowisku wicedyrektorki w SP nr 86 w Gdańsku. Metoda, którą najchętniej stosuje, to drama. W 2019 roku została nominowana w konkursie Nauczyciel Roku. Działa niestandardowo, eksperymentuje, a wszystko to z pasją, zacięciem i polotem. Inicjatorka wydarzeń szkolnych i społecznych, konsekwentna propagatorka nowej wiedzy i technologii nauczania. Tworzy scenariusze spektakli, przedstawień, uroczystości. Najchętniej pracuje z najmłodszymi dziećmi, dla których jest inspiracją w dążeniach artystycznych. Od 5 lat jest liderką Kreatywnej Pedagogiki, gdzie prowadzi grupę dramy. Członkini Stowarzyszenia Wszystko dla Gdańska, którego założycielem był Prezydent Miasta Gdańska Paweł Adamowicz, oraz Koła Konopniczan powstałego przy byłych szkołach SWP i SN. Współpracuje z Fundacją Hospicyjną im. Dutkiewicza oraz wieloma trójmiejskimi instytucjami. Wszystko dla poszerzenia horyzontów i urozmaicenia propozycji edukacyjno-wychowawczych dla swoich uczniów.

 

Prowadzące warsztaty

Agnieszka Grewling-Stolc

Absolwentka Państwowego Pomaturalnego Studium Kształcenia Animatorów Kultury i Bibliotekarzy we Wrocławiu (animator kultury w zakresie specjalności teatralnej), Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Zielonej Górze (animacja społeczno-kulturalna o kierunku teatralnym), studiów podyplomowych w zakresie dramy pedagogicznej w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego oraz Szkoły Pedagogów Teatru w Instytucie Teatralnym im. Z. Raszewskiego w Warszawie. Prezeska Stowarzyszenia Kulturalno-Edukacyjnego MOST. Od 19 lat instruktorka teatrów dziecięcych i młodzieżowych, reżyserka i autorka większości scenariuszy spektakli realizowanych przez grupy teatralne, których uczestnikami są dzieci i młodzież od 7 do 24 roku życia. Pomysłodawczyni i realizatorka dwóch ogólnopolskich festiwali teatralnych. Laureatka nagrody za wybitne osiągnięcia w organizacji zdarzeń teatralnych w Ogólnopolskim Konkursie „Bliżej Teatru” organizowanym przez Towarzystwo Kultury Teatralnej pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwa Edukacji. Laureatka Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska w dziedzinie kultury, w 2017 roku wyróżniona honorową odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

 

Marta Jankowska

Twórcza polonistka, pracująca poza schematami. Absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego. W trakcie studiów (filologii polskiej), oprócz specjalizacji nauczycielskiej, ukończyła także wiedzę o kulturze oraz wiedzę o teatrze i filmie. Koordynatorka Kreatywnego Klubu Książki. Trenerka twórczości. Autorka gry „Turlane opowieści”. Początkująca myślografka, zafascynowana psychologią pozytywną. Wielbicielka książek, popularyzująca czytelnictwo zawsze i wszędzie. Liderka prowadząca warsztaty dla nauczycieli w ramach gdańskiego projektu Kreatywna Pedagogika. Jako szkoleniowiec współpracowała m.in. ze stowarzyszeniem Educational Cha(lle)nge, Operą Bałtycką i Teatrem Miniatura. Współtworzyła pierwszą edycję projektu „Teatr i szkoła”. Jest autorką artykułu „Teatr i szkoła – w poszukiwaniu twórczych inspiracji” zamieszczonego w publikacji poprojektowej.

 

Sylwia Kilanowska-Męczykowska

Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. Wieloletnia nauczycielka języka polskiego i wiedzy o kulturze w gdyńskim XIV Liceum Ogólnokształcącym. Od września 2017 r.  konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku. Współpracuje z nauczycielami z województwa pomorskiego na rzecz udoskonalenia systemu edukacji. W pracy zajmuje się prowadzeniem licznych szkoleń i warsztatów dla nauczycieli przedmiotów humanistycznych i artystycznych. Szczególnie wspiera pedagogów pracujących z uczniami z cudzoziemskimi. Koordynator sieci współpracy nauczycieli edukacji artystycznej i sieci nauczycieli pracujących z uczniami z doświadczeniem migracji. Współpracuje z Siecią Kultury IKM, Operą Bałtycką i Teatrem Miniatura. 

 

Agnieszka Kochanowska

Absolwentka teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, animatorka kultury, współautorka i autorka scenariuszy do spektakli, w Teatrze Miniatura do „Brzydkiego kaczątka”, „Siedmiu krasnoludków” i „Magicznych świąt Malwiny”, tłumaczka, m.in. wystawionej w Miniaturze „Błękitnej planety” Andriego Snæra Magnasona, redaktorka i korektorka. Uczestniczka Teatralnego Kursu Instruktorskiego w NCK w Warszawie i Forum Dramaturgicznego przy Instytucie Adama Mickiewicza i Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. W latach 2009–2013 recenzentka teatralna czasopisma Narodowego Instytutu Audiowizualnego dwutygodnik.com. Jako redaktorka i korektorka współpracowała z: Europejskim Centrum Solidarności, Muzeum Miasta Gdyni, Muzeum Emigracji w Gdyni, Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, festiwalem Literacki Sopot, Centrum Sztuki Współczesnej „Łaźnia”, Instytutem Kultury Miejskiej w Gdańsku. W 2017 roku otrzymała honorową odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej” przyznaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

mini-teatr_szkola_aktywacja-papier-03_600px.jpg

×