4-7 lat8-12 lat
wróć do: Repertuar | Spektakle

Akademia pana Kleksa | 6+

Bilety i informacje

Bilety normalne: 35 zł, bilety ulgowe: 33 zł
Bilety grupowe (powyżej 10 osób): 30 zł

Informacja i sprzedaż:
+48 601 628 377
+58 341 94 83
bilety@teatrminiatura.pl

Zespół Edukacji opracował warsztaty do tego spektaklu skupione na temacie lub formie teatralnej. Jeśli jesteś zainteresowana/y, zadzwoń +48 885 780 204 lub napisz na adres edukacja@teatrminiatura.pl
Więcej informacji o ofercie edukacyjnej znajdziesz tutaj https://teatrminiatura.pl/repertuar/warsztaty/

Twórcy

na podstawie powieści Jana Brzechwy

adaptacja: Emil Płoszajski

reżyseria: Agnieszka Płoszajska

scenografia: Michał Dracz

aranżacje piosenek: Przemysław BartośMarcin Gałązka

choreografia: Michał Cyran

asystentka reżyserki: Magdalena Żulińska

 

obsada:

Ambroży Kleks | Krystian Wieczyński

Szpak Mateusz | Piotr Kłudka 

Meluzyna/Król/animacja | Magdalena Żulińska

Filip Golarz/Nauczyciel/Królowa/animacja | Jakub Ehrlich

Piastunka/Asystentka Doktora Paj Chi Wo/Pająk/animacja | Agnieszka Grzegorzewska

Piastunka/Asystentka Doktora Paj Chi Wo/animacja | Wioleta Karpowicz/Magdalena Gładysiewicz

 

obsada dziecięca:

Adaś | Mateusz Abraham/Gabriela Sztejner

Alojzy | Konstancja Martin/Matylda Derlatka/Hugo Szmidt

Szpak Mateusz | Marianna Zawada

Doktor Paj Chi Wo | Emilia Stelmachowska/Julia Wojciechowska

Mały pan Kleks | Klara Pieczonka/Agata Szczerba/Gabriela Sztejner

Książę | Leonard Płoszajski/Krzysztof Szawan

Dziewczynka z Zapałkami | Felicja Zawada/Aleksandra Polak

Akademia

Maja Gołębska/Dominika Najbar

Zofia Perfikowska/Zofia Jankowska

Izabela Fadel/Wiktoria Tumasz

Julia Wojciechowska/Emilia Stelmachowska

Leonard Płoszajski/Krzysztof Szawan

Szkoła/Wilki

Konstancja Martin/Matylda Derlatka/Hugo Szmidt

Agata Szczerba/Klara Pieczonka/Gabriela Sztejner

Felicja Zawada/Aleksandra Polak

Matylda Krystaszek/Antonina Skibicka

Hanna Kowalkowska/Wiktoria Nowicka

Meluzyni

Matylda Krystaszek/Hanna Kowalkowska

Antonina Skibicka/Wiktoria Nowicka

 

Premiera: 3 i 4 października 2020

Wznowienie: 9 i 11 lutego 2024

Opis

  • Grupa wiekowa: 4-7 lat8-12 lat
  • Data premiery: 3 października 2020
  • Miejsce: Duża Scena
  • Czas trwania: 1 h 40 minut z przerwą

Spektakl przygotowany w zespole składającym się z aktorów Miniatury i utalentowanych dzieci, które przeszły cykl warsztatów w teatrze z zakresu śpiewu, ruchu scenicznego i aktorstwa.

Pana Kleksa i jego Akademię znają chyba wszystkie dzieci w Polsce. Ten szalony i mądry jednocześnie nauczyciel najlepiej wie, jak uruchomić wyobraźnię swoich uczniów. A to ona przecież jest kluczem do szczęścia, bo pozwala spojrzeć na zwykłe rzeczy i znane sprawy w nowy, lepszy sposób.

Przekonuje się o tym Adaś Niezgódka, który trafia do Akademii z poczuciem, że ma „gliniane ręce” i niewielki z niego może być pożytek. Dzięki Kleksowi odkrywa potencjał, który drzemie w odważnym podążaniu za najdziwniejszymi nawet pomysłami, co daje mu wiarę w siebie i siłę, by iść własną drogą.

Własną drogą nie idzie za to Alojzy. To sztuczne „dziecko doskonałe”, zaprogramowane by bezkrytycznie realizować ideały swojego ojca, Filipa. Niszczy wszystko, co inne i „zmyślone”, czyli Kleksowi najdroższe, bo zamiast dziecięcej ciekawości jest wyposażony w sztywne założenia.

Towarzysząc Adasiowi w jego przygodzie, każdy widz – mały i duży – będzie miał okazję do zastanowienia się, czy przypadkiem nie zdarza mu się zachowywać jak robot. Pan Kleks inspiruje, by częściej pytać „co by było gdyby”, chociaż pewnie guzik o tym wiemy.

A co by było, gdyby zwykły guzik otwierał kolejne furtki do niezwykłych bajek, w których wszystko jest na niby? Wszystko prócz tego, co czujemy. Na szczęście.

Recenzje

Wystawienie musicalu "Akademia Pana Kleksa" przez Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku to wydarzenie precedensowe. W spektaklu bierze udział kilkanaścioro dzieci, które doskonale czują się w otoczeniu dorosłych aktorów. Przygotowywany przez rok spektakl, którego premiera odbyła się 3 października, z pewnością będzie hitem Teatru Miniatura.

(...) Propozycja Agnieszki i Emila Płoszajskich na podstawie książki Jana Brzechwy łączy brawurę inscenizacyjną i pełen ironii dowcip, z żywiołem dzieci, które nie tylko bardzo dobrze wypadają w swoich epizodach, ale też swoją energią podgrzewają atmosferę na scenie. Ponieważ świetna, prosta, ubarwiona animacjami scenografia Michała Dracza zakłada niewielki podest wchodzący w widownię Teatru Miniatura, udało się stworzyć w ten sposób zapadnię, pozwalającą na małe, działające na wyobraźnię dzieci czary.

(...) Dzięki pracy Agnieszki i Emila Płoszajskich oraz talentom młodych aktorów spektakl nie ma żadnego słabszego momentu, a każdy epizod dziecięcy nabiera kolorytu. Odbiorowi musicalu sprzyjają kolorowe, działające na wyobraźnię kostiumy Meluzyny i jej Meluzynów, płaszcz z pluszaków Pana Kleksa czy efektowne kreacje dzieciaków z Akademii. Także najstraszniejszy moment książki i filmu - Inwazję Wilków - przedstawiono w sposób dużo mniej straszny niż w oryginale.

Również dzięki temu premiera "Akademii Pana Kleksa" to świetna propozycja dla dzieci w wieku szkolnym, na którym również ich rodzice będą się doskonale bawić. Trud, by stworzyć musical razem z dziećmi, opłacił się, bo w Miniaturze powstał świetny spektakl, kto wie, czy nie najlepszy w ostatnich latach.
Łukasz Rudziński, trojmiasto.pl
Dla kogo jest ten spektakl? Dla każdego, nie ma ograniczeń wiekowych, obejrzą go z przyjemnością zarówno rodzice, jak i dzieci. Młodzi aktorzy śpiewają na żywo. Wielkie brawa dla Agnieszki i Emila Płoszajskich, którzy potrafili tak perfekcyjnie przygotować małych artystów. Autentyczność dzieci na scenie, ich widoczna radość pokazują, że magia świata teatru to coś, co zdecydowanie uruchamia dziecięcą wyobraźnię. Gorąco polecam ten spektakl.
Grażyna Antoniewicz, „Dziennik Bałtycki”
Agnieszka i Emil Płoszajscy zbudowali fundamenty swojego przedstawienia z treści literackiego oryginału oraz z muzycznych wyimków filmowych adaptacji Akademii pana Kleksa z lat osiemdziesiątych (na marginesie – może się mylę, ale od tamtego czasu nie powstało nic, co odebrałoby dziełom Gradowskiego tytuł najlepszego polskiego filmu familijnego). Finalnie oglądamy więc w Miniaturze rodzaj gatunkowej hybrydy – bardzo udany mariaż teatru dramatycznego i musicalu. Swoiście „hybrydowa” jest wreszcie sama obsada Akademii pana Kleksa, bo na scenie oglądamy sześcioosobową ekipę aktorską Teatru Miniatura oraz czternastoosobową drużynę dziecięcych artystów. Tu warto wspomnieć, że Akademia pana Kleksa przygotowywana była aż dwanaście miesięcy (oczywiście prace wydłużyła również pandemia koronawirusa), a poprzedziły ją cieszące się ogromnym zainteresowaniem castingi, na drodze których z kilkuset chętnych do podjęcia aktorskiej przygody wybrano dwudziestosiedmioosobową grupę szczęśliwców (przedstawienie ma, co oczywiste, dwie obsady dziecięce). Ta odwaga w podjęciu pracy ze sporym (jak na teatr dla dzieci i młodzieży) i w dodatku w znacznej części początkującym zespołem, odwaga w przekraczaniu gatunkowych granic, wreszcie odwaga w zmierzeniu się z dwoma dziełami otoczonymi przez różne grupy wiekowe nadzwyczajnym sentymentem – naprawdę bardzo się opłaciła.

(...) Świat, który odkrywa przed nami czerwona kurtyna, błyskotliwie miesza w sobie literacki oryginał Brzechwy i muzyczne wątki z filmów Gradowskiego, dokładając do nich autorskie komentarze twórców przedstawienia. Te zaś wynikają z naprawdę wnikliwej lektury dzieła Brzechwy i składają się na bardzo inteligentną i przejmująco aktualną interpretację klasycznego utworu. Szczerze przyznaję – przedstawienie Miniatury zwróciło moją uwagę, chyba po raz pierwszy tak mocno, na to, co zazwyczaj umykało mi w opowieści o panu Kleksie i jego Akademii. Bo pod naporem wszystkich fantastycznych historii, które budują fabułę Akademii pana Kleksa, zatarło mi się fundamentalne dla rozumienia utworu pytanie: Dlaczego Adaś trafił do Akademii? Dlaczego trafił do TEJ akurat szkoły? Niby proste pytanie, prawda? Odpowiedź na nie, co bardzo wyraźnie pokazuje adaptacja Agnieszki Płoszajskiej, jest trudna, zwłaszcza dla dorosłych widzów. Trudna i smutna. Ale i bardzo potrzebna.

(...) Wszystkie te, naprawdę bardzo mądre i przemyślane interpretacyjnie, treści otacza (ale nie trywializuje, nie rozbraja ich powagi) gęsta aura dowcipu i autoironii. Twórcy spektaklu nie sięgają po literacką i filmową Akademię... w poddańczym przyklęku, wręcz przeciwnie. Mądrość opowieści Brzechwy, jej wieloznaczność przedstawiają z silnym zaznaczeniem własnej perspektywy i swoich odczytań, z których niekiedy z przyjemnością żartują. To wszystko ujawnia się oczywiście w konstrukcji poszczególnych scen, w pomysłach inscenizacyjnych, niekiedy naprawdę „szalonych” – jak w scenie ataku much czy tej, gdzie pan Kleks zmienia swój rozmiar. Nie chcę ich streszczać, bo bardzo nie chcę odbierać nikomu tej radości, zaskoczenia, ale i momentami niesamowitego wzruszenia, które tak skutecznie wytwarza w widzach ten spektakl. Na jego wielką wartość składają się jeszcze dwa składniki: aktorstwo i muzyka. To pierwsze jest wyśmienitą mieszanką talentu, doświadczenia i scenicznej świeżości. Bardzo dobrze z rolą Kleksa poradził sobie Krystian Wieczyński (zbudował bardzo interesującą teatralną alternatywę dla ikonicznej roli filmowej Piotra Fronczewskiego), świetnie wypadł Piotr Kłudka wcielający się w Mateusza (bardzo oryginalna i dowcipna interpretacja bohatera), równie dobrze ogląda się Jakuba Ehrliha w rolach Nauczyciela i demonicznego Filipa. Jeśli zaś chodzi o dziecięcych aktorów – za wielką pracę, skupienie na scenie, precyzję należą im się gromkie brawa, ale na te oklaski zasługuje oczywiście i sama reżyserka, która bezbłędnie poprowadziła najmłodszych aktorów swojego spektaklu, na czele z Matyldą Krystaszek w roli Adasia i Konstancją Martin w roli Alojzego. Z kolei warstwa muzyczna, którą poszczycić się tutaj mogą Przemysław Bartoś i Marcin Gałązka (aranżacja piosenek), stanowiąca bardzo istotną komunikacyjne i znaczeniowo przestrzeń spektaklu (do której bardzo dobrą choreografię zaproponował Michał Cyran), zachwyca nowymi wersjami kultowych utworów z filmów Gradowskiego.
Anna Jazgarska, teatralny.pl

Twórcy

na podstawie powieści Jana Brzechwy

adaptacja: Emil Płoszajski

reżyseria: Agnieszka Płoszajska

scenografia: Michał Dracz

aranżacje piosenek: Przemysław BartośMarcin Gałązka

choreografia: Michał Cyran

asystentka reżyserki: Magdalena Żulińska

 

obsada:

Ambroży Kleks | Krystian Wieczyński

Szpak Mateusz | Piotr Kłudka 

Meluzyna/Król/animacja | Magdalena Żulińska

Filip Golarz/Nauczyciel/Królowa/animacja | Jakub Ehrlich

Piastunka/Asystentka Doktora Paj Chi Wo/Pająk/animacja | Agnieszka Grzegorzewska

Piastunka/Asystentka Doktora Paj Chi Wo/animacja | Wioleta Karpowicz/Magdalena Gładysiewicz

 

obsada dziecięca:

Adaś | Mateusz Abraham/Gabriela Sztejner

Alojzy | Konstancja Martin/Matylda Derlatka/Hugo Szmidt

Szpak Mateusz | Marianna Zawada

Doktor Paj Chi Wo | Emilia Stelmachowska/Julia Wojciechowska

Mały pan Kleks | Klara Pieczonka/Agata Szczerba/Gabriela Sztejner

Książę | Leonard Płoszajski/Krzysztof Szawan

Dziewczynka z Zapałkami | Felicja Zawada/Aleksandra Polak

Akademia

Maja Gołębska/Dominika Najbar

Zofia Perfikowska/Zofia Jankowska

Izabela Fadel/Wiktoria Tumasz

Julia Wojciechowska/Emilia Stelmachowska

Leonard Płoszajski/Krzysztof Szawan

Szkoła/Wilki

Konstancja Martin/Matylda Derlatka/Hugo Szmidt

Agata Szczerba/Klara Pieczonka/Gabriela Sztejner

Felicja Zawada/Aleksandra Polak

Matylda Krystaszek/Antonina Skibicka

Hanna Kowalkowska/Wiktoria Nowicka

Meluzyni

Matylda Krystaszek/Hanna Kowalkowska

Antonina Skibicka/Wiktoria Nowicka

 

Premiera: 3 i 4 października 2020

Wznowienie: 9 i 11 lutego 2024

Podobne wydarzenia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Strona www: naoko.pl & web360.pl