Ogólnopolski Dzień Pedagogiki Teatru
Z okazji Ogólnopolskiego Dnia Pedagogiki Teatru zapraszamy na wydarzenie W przestrzeniach pedagogiki teatru. Znanych i nieznanych. 21 października 2025 r. w godzinach 16:00 – 20:00
To jedno wydarzenie, ale w trzech aktach zachęcających do praktykowania i refleksji wokół pedagogiki teatru. Osią i inspiracją do formy naszego wydarzenia będą treści z najnowszej książki Instytutu Teatralnego ”Praktykując pedagogikę teatru. Pojęcia, wartości, przykłady.”
W skrócie zapraszamy Ciebie na performatywne czytanie książki, kreatywne pisanie, tworzenie instalacji – przestrzennej książki i warsztat teatralno – pedagogiczny. Taki czas, gdzie jak w soczewce reflektora oświetlimy, prześwietlimy różne narzędzia teatralne z pola pedagogiki teatru. Zapraszamy do wspólnego odkrywania i praktykowania znanych i nieznanych przestrzeni pedagogiki teatru , najprężniejszej rozwijającej się dziedziny teatru. Będziemy działać w trzech imersyjnych przestrzeniach Miejskiego Teatru Miniatura. Przyjdź do nas i rozgość się w specjalnie przygotowywanych do doświadczeń imersyjnych przestrzeniach: Przestrzeni Gościnności, Przestrzeni Pojęć, Przestrzeni Wartości, Przestrzeni Przykładów. W każdej przygotowanej przestrzeni zaprojektujemy rodzaj sytuacji, zadania lub instalacji, w której uczestnicy będą mieć miejsce na doświadczenia i refleksje. W przygotowanych dla uczestników „łapaczach inspiracji” będą mogli mapować doświadczenia tego dnia i kierunki dalszych poszukiwań z zakresu pedagogiki teatru.
PLAN WYDARZENIA:
- Przestrzeń GOŚCINNOŚCI: Start na foyer – przywitanie, wprowadzenie, przedstawienie planu, kontraktowanie, rozdanie materiałów edukacyjnych)
- Przestrzeń POJĘĆ: performatywne czytanie fragmentów rozdziału dotyczącego pojęć i definicji z udziałem aktorów i osób uczestniczących (czas trwania: 40 minut)
- Moment wytchnienia i łyk kawy (czas trwania 10 minut)
- Przestrzeń WARTOŚCI: działanie oparte na kreatywnym pisaniu nowego rozdziału książki w formie przestrzennej instalacji (czas trwania: 40 minut)
- Moment wytchnienia i łyk kawy (czas trwania 10 minut)
- Przestrzeń PRZYKŁADÓW: warsztat teatralno- pedagogiczny podsumowujący indywidualne i grupowe doświadczenia. Przestrzeń wymiany, krytycznego spojrzenia i odkrywania nowej jakości w pracy (czas trwania 90 minut)
- Zakończenie: Podsumowanie działań, podziękowanie przy wspólnym stole.
Działania w każdym module oparte są na performatywnych, twórczych metodach pracy z zakresu pedagogiki teatru
——————————————————————————————————————-
START- foyer:
Nasze foyer zamienimy w Przestrzeń Gościnności, do której zaprosimy uczestników do wspólnej drogi, gdzie będzie można łapać momenty wytchnienia i łyk kawy pomiędzy przestrzeniami eksploracji.
W każdej przygotowanej przestrzeni zaprojektujemy rodzaj sytuacji, zadania lub instalacji, w której uczestnicy będą mieć miejsce na doświadczenia i refleksje.
Ścieżka w przestrzeniach teatru wokół tematów KOMUNIKACJA i RELACJA
W przygotowanych dla uczestników „łapaczach inspiracji” będą mogli mapować doświadczenia tego dnia i kierunki dalszych poszukiwań.
Przestrzeń POJĘĆ
Zainicjujemy czytanie performatywne fragmentów z premierowej książki, przez aktorów.
Scenariusz czytania oparty będzie na ćwiczeniach i metodach teatralnych. Uczestnicy będą mogli w niezobowiązujący sposób włączyć się w to działanie. Uczestnicy będą mogli zdobyć narzędzia i wiedzę partycypując w procesie sytuacji performatywnej.
Przestrzeń WARTOŚCI
Ta przestrzeń zainspirowana będzie ludźmi – autorami i uczestnikami spotkania. Tu będzie można poznać się, nawiązać pierwsze relacje i poddać refleksji wartości, które są ważne dla nas w pracy pedagogiczno – teatralnej. Działanie będzie oparte na kreatywnym pisaniu nowego rozdziału książki w formie przestrzennej instalacji.
Przestrzeń PRZYKŁADÓW
Tutaj zaprosimy uczestników do warsztatu podsumowującego indywidualne i grupowe doświadczenia. Przestrzeń wymiany, krytycznego spojrzenia i odkrywania nowej jakości w pracy. Co nowego bierzecie dla siebie z tego spotkania?
—————————————————————————————————————–
CEL: promocja książki,upowszechnianie wiedzy i narzędzi pedagogiki teatru wśród nauczycieli, edukatorów, inspirowanie do rozwoju, wymiana doświadczeń i refleksji na temat pedagogiki teatru
Główny temat: Komunikacja i relacje
Charakterystyka grupy odbiorców:
grupa nauczycieli zajmujących się i zainteresowanych pedagogiką teatru, twórczą pracą z grupami
Liczba osób: 30
Zapisy na wydarzenie poprzez internetowy formularz
Wydarzenie odbywa się w ramach Ogólnopolskiego Dnia Pedagogiki Teatru ustanowionego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego na 7 października. Zapraszamy do polubienia profilu Instytutu na Facebooku www.facebook.com/instytutteatralny
Wydarzenie dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Lato w teatrze
Lato w teatrze to program Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego celem jest popularyzowanie pedagogiki teatru. Program składa się: z konkursu grantowego na realizacji dwutygodniowych warsztatów artystycznych dla dzieci i młodzieży, szkoleń i wydarzeń z zakresu pedagogiki teatru oraz artystyczno-edukacyjnych projektów objazdowych w namiocie cyrkowym.

Więcej informacji na temat programu na: www.facebook.com/programLatowteatrze
Zobacz więcej
Trzecia edycja PSTRO – Przeglądu Studenckich Teatralnych Realizacji Offowych
„Nowe szaty cesarza” w konkursie Klasyka Żywa!
Wystawa tkanin naszej aktorki, Jadwigi Sankowskiej – Raftopulos, podczas premiery spektaklu Nowe szaty cesarza
Rodzinne warsztaty w Miniaturze
Zapraszamy na premierę Nowych szat cesarza | 18 października godz. 17.00
Bierzemy udział w 13 Festiwalu Kultury Bez Barier

