PL EN

Miniatura Off: spektakle dla dorosłych Teatru Miniatura w GAK Stacja Orunia

Od 28 października nasze spektakle dla dorosłych będzie można oglądać w Stacji Orunia Gdańskiego Archipelagu Kultury. Pierwsze spektakle to „Nie wierzę w śmierć” na podstawie gdańskiej legendy w interpretacji o. Wacława Oszajcy oraz nagradzany „Beton” inspirowany historią najdłuższego gdańskiego falowca. Pokazy odbywają się pod hasłem Miniatura Off.

Projekt Miniatura Off realizowany w partnerstwie z Gdańskim Archipelagiem Kultury jest kontynuacją Sceny Laboratorium Formy, skierowanej do młodzieży i dorosłych. W jej ramach można oglądać spektakle wyjątkowe na trójmiejskiej scenie pod względem formy plastycznej.

- Teatr Miniatura jest kojarzony przede wszystkim z repertuarem dla młodej widowni i mamy wrażenie, że to utrudnia zachęcanie do przychodzenia do naszej siedziby starszych widzów. Dlatego postanowiliśmy zaeksperymentować i wyjść z naszymi przedstawieniami dla dorosłych w inne przestrzenie – opowiada dyrektor Miniatury Michał Derlatka. – Lubimy podejmować współprace z gdańskimi instytucjami, to dostarcza nowych doświadczeń i działa na nas rozwojowo, a Stacja Orunia to bardzo dobra teatralna przestrzeń, w której gościło wiele znakomitych teatrów.

- Bardzo się cieszymy, że współpraca między gdańskimi instytucjami kultury się rozwija – mówi Monika Dylewska-Libera, dyrektorka Gdańskiego Archipelagu Kultury.  – Myślę, że w ten sposób zwiększamy dostęp do kultury dorosłym mieszkankom i mieszkańcom Oruni oraz Gdańsk Południe, którym z różnych powodów trudno jest dotrzeć do siedziby Teatru Miniatura, a także tym, którzy do tej pory kojarzyli Miniaturę jedynie ze spektaklami dla dzieci.

Pierwszym spektaklem, który będzie można zobaczyć w Stacji Orunia 28 października i 4 listopada o 19.00, będzie „Nie wierzę w śmierć” na podstawie scenariusza ojca Wacława Oszajcy w reżyserii Tomasza Kaczorowskiego, ze scenografią i lalkami, za które ich autorka Agnieszka Wielewska otrzymała Nagrodę Teatralną Miasta Gdańska. Czy głęboka i żarliwa wiara może być usprawiedliwieniem zabójstwa? Czy w konsumpcyjnej współczesności możliwe jest bezwarunkowe przebaczenie i miłość? Gdzie jest granica wolności twórczej artysty? „Nie wierzę w śmierć” to autorska interpretacja o. Wacława Oszajcy gdańskiej legendy o niespotykanej ekspresji konającego Chrystusa z krucyfiksu w bazylice Mariackiej. To opowieść o rzeźbiarzu, który posunął się do ostateczności, żeby w wiarygodny sposób oddać wyraz cierpienia i męki umierającego.

Kolejny spektakl, prezentowany 9 i 16 grudnia o 19.00, to nagradzana adaptacja powieści „Latawiec z betonu” Moniki Milewskiej inspirowana historią najdłuższego gdańskiego falowca. „Beton” to fikcja sceniczna o inżynierze, twórcy gdańskiego falowca. Ten orędownik komunizmu, megaloman-donosiciel i oportunista odkrywa zadziwiającą właściwość własnego dzieła: falowiec zakrzywia czas, pozwalając na podróże w przyszłość. Wykonawca głównej roli i autor scenografii Wojciech Stachura otrzymał za ten spektakl wiele nagród, w tym trzy ogólnopolskie – nagrodę Polskiego Ośrodka Lalkarskiego POLUNIMA dla najbardziej obiecującego aktora młodego pokolenia, nagrodę w prestiżowym Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej oraz niedawno nagrodę pierwszej edycji Festiwalu Plastyki Teatrów Lalki i Formy Słupsk-Ustka 2022. Nagrodę na festiwalu otrzymał także reżyser przedstawienia Michał Derlatka, który już wcześniej został wyróżniony za reżyserię „Betonu” Nagrodą Teatralną Miasta Gdańska za 2020 rok.

 

Bilety na spektakle w cenie 30 zł normalny, 15 zł ulgowy można kupić na platformie www.bilety24.pl oraz przed spektaklem w Stacji Orunia GAK.

 

Informacje o spektaklach

 

28 października 2022, godz. 19.00

4 listopada 2022, godz. 19.00


Nie wierzę w śmierć

na podstawie tekstu o. Wacława Oszajcy

 

dramaturgia, reżyseria: Tomasz Kaczorowski
scenografia: Agnieszka Wielewska
muzyka: Miłosz Sienkiewicz

obsada:
Hanna Miśkiewicz
Jacek Majok
Piotr Srebrowski
Krystian Wieczyński
Andrzej Żak

 

Prapremiera: 5 listopada 2017
Czas trwania: 1 h (bez przerwy)

 

Czy głęboka i żarliwa wiara może być usprawiedliwieniem zabójstwa? Czy w konsumpcyjnej współczesności możliwe jest bezwarunkowe przebaczenie i miłość? Gdzie jest granica wolności twórczej artysty? „Nie wierzę w śmierć” to autorska interpretacja o. Wacława Oszajcy gdańskiej legendy o niespotykanej ekspresji konającego Chrystusa z krucyfiksu w bazylice Mariackiej. To opowieść o rzeźbiarzu, który posunął się do ostateczności, żeby w wiarygodny sposób oddać wyraz cierpienia i męki umierającego. Przedstawienie łączy plan aktorski z nietypowymi formami lalkowymi wykonanymi z drewna, za które scenografka Agnieszka Wielewska otrzymała Nagrodę Teatralną Miasta Gdańska.

 

9 i 16 grudnia 2022, godz. 19.00

Beton

na podstawie powieści Latawiec z betonu Moniki Milewskiej

 

adaptacja i reżyseria: Michał Derlatka

animacje i multimedia: Sebastian Łukaszuk

muzyka: Sarapata Sound Workers

koncepcja scenografii i lalek: Wojciech Stachura

konsultacje konstrukcyjne scenografii: Beniamin Straszewski 

reżyseria świateł: Maciej Iwańczyk

wykonanie: Wojciech Stachura

wykonanie piosenek: Marta Złakowska

głosy: Zofia BartośEdyta Janusz-EhrlichPiotr Srebrowski

 

premiera online: 25 listopada 2020
premiera offline: 4 czerwca 2021

Czas trwania: 65 min (bez przerwy)

 

„Beton” to fikcja sceniczna o inżynierze, twórcy gdańskiego falowca. Ten orędownik komunizmu, megaloman-donosiciel i oportunista odkrywa zadziwiającą właściwość własnego dzieła: falowiec zakrzywia czas, pozwalając na podróże w przyszłość. Tragizm losu inżyniera polega na tym, że niezależnie od wysiłków, które podejmuje, by wpłynąć na kształt przyszłości swojej i świata – nie jest on nigdy w stanie przewidzieć konsekwencji swoich działań, które często, mimo jego dobrych intencji, odnoszą skutek przeciwny do zamierzonego. Czy wobec tego warto w ogóle działać i podejmować wysiłek kształtowania rzeczywistości? Czy lepiej poddać się i biernie dryfować z prądem życia?

Wykonawca głównej roli i autor scenografii Wojciech Stachura otrzymał za ten spektakl wiele nagród, w tym trzy ogólnopolskie – nagrodę Polskiego Ośrodka Lalkarskiego POLUNIMA dla najbardziej obiecującego aktora młodego pokolenia, nagrodę w prestiżowym Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej oraz niedawno nagrodę pierwszej edycji Festiwalu Plastyki Teatrów Lalki i Formy Słupsk-Ustka 2022. Nagrodę na festiwalu otrzymał także reżyser przedstawienia Michał Derlatka, który już wcześniej został wyróżniony za reżyserię „Betonu” Nagrodą Teatralną Miasta Gdańska za 2020 rok.