PL EN
Poobiednie igraszki

Poobiednie igraszki

na podstawie sztuki Romy Mahieu

tłumaczenie: Zofia Chądzyńska
opracowanie i reżyseria: Jacek Gierczak
scenografia: Maja Garbarska
muzyka: Tymon Tymański
asystentka reżysera: Joanna Tomasik

inspicjent: Jakub Zalewski

obsada
Andres (lat 8) | Jakub Ehrlich
Susana (lat 5) | Joanna Tomasik
Diego (lat 7) | Tymon Tymański (gościnnie)
Claudia (lat 7) | Edyta Janusz-Ehrlich
Alonso (lat 6) | Piotr Srebrowski (gościnnie)
Julito (lat 18, niedorozwinięty) | Krystian Wieczyński (gościnnie)
Sergio (lat 6) | Jakub Zalewski (gościnnie)
Karolina (lat 5) | Wioleta Karpowicz

W nagraniu piosenki do spektaklu wzięły udział dzieci z Teatrzyku Prosto z Mostu działającego w Stowarzyszeniu Kulturalno-Edukacyjnym MOST przy Teatrze Miniatura:
Debora Sobieska, Anika Kużmicka, Ola Zakrzewska, Tosia Jagiełło, Martna Fałtynowicz, Ola Kowara.

Spektakl dla młodzieży i dorosłych.
Czas trwania spektaklu: 1 godzina 10 minut bez przerwy

Premiera: 24 lutego 2013
Sala Prób Teatru Miniatura

 

Opis

Nie interesuje nas jakikolwiek generał, polityk, przywódca. Interesuje nas „my – społeczność” i pole naszej odpowiedzialności.

Sztuka Romy Mahieu powstała w Argentynie podczas tzw. dyktatury generałów, która trwała od wojskowego zamachu stanu w 1976 roku do roku 1983. „Poobiednie igraszki” i następna sztuka Mahieu „Maria La Muerte” zostały przez cenzurę objęte zakazem wystawiania. W pierwszym okresie dyktatury i wytężonej działalności cenzury dramaturdzy opisywali rzeczywistość porównując Argentynę do przedszkola, w którym społeczeństwo to infantylne, bezradne dzieci nie będące w stanie przeciwstawić się autorytarnym rządom.

W „Poobiednich igraszkach” pozornie niewinne zabawy pozbawionych opieki dzieci ukazują mechanizmy działające w społeczeństwie. Sztuka, mimo tego że powstała prawie 40 lat temu, porusza wiele tematów aktualnych współcześnie. Mówi między innymi o buncie, o tym, jak się rodzi i jak jest tłumiony. Mahieu mistrzowsko pokazuje też, że dzieci są lustrem dla dorosłych, w którym mogą zobaczyć kwintesencję swoich przekonań, uprzedzeń, sposobów zachowania. W tym kontekście narzekanie na młodsze pokolenia jest w gruncie rzeczy narzekaniem na siebie, na świat i kulturę, jaką stworzyliśmy, wzorce, które przekazujemy.

We współczesnych czasach strefa publiczna pełna jest konfliktów powielanych i potęgowanych przez media. Język polityki stał się wyjątkowo agresywny, pobudzający negatywne emocje, utrwalający szkodliwe stereotypy i podziały. Rzeczywistość dziecka nie jest wyłączona z tego kontekstu. Poprzez media, internet, gry komputerowe ma wciąż do czynienia z obrazami, gdzie konflikt i przemoc są obecne. Wychowanie wymaga więc coraz więcej uwagi i świadomości tego, z czym nasze dzieci się stykają. Pole odpowiedzialności się poszerza – nie dotyczy tylko rodziców i nauczycieli, ale wszystkich, którzy wytwarzają treści dostępne w strefie publicznej.

Reżyserem „Poobiednich igraszek” jest Jacek Gierczak, na co dzień aktor Miniatury, który ma za sobą również bogate doświadczenie pracy w teatrach dramatycznych. Grał m.in. u Andrzeja Wajdy, Macieja Prusa, Bogusława Lindy i Andrzeja Rozhina. Wyreżyserował ponad 10 spektakli, w tym prapremierę „Brudnych rąk” J. Sartre’a, prapremierę „Żyj, Danielu” W. Zawistowskiego oraz „Pchłę Szachrajkę” J. Brzechwy w Teatrze Miniatura.

Muzykę do spektaklu tworzy Tymon Tymański, kompozytor, multiinstrumentalista, poeta, felietonista i prozaik. Jeden z członków poetycko-happenerskiej grupy TotArt, założyciel m.in. grupy MIŁOŚĆ, w której składzie grali m.in. Mikołaj Trzaska, Maciej Sikała i Leszek Możdżer i avant-rockowej formacji KURY. Tymański ma na swoim koncie muzykę do filmów (m.in. „Sztos”, „Przemiany”, „Wesele”, „Bajki z Królestwa Lajkonii”) oraz spektakli teatralnych (m. in. „Top Dogs”, „Wszystkie dzieła Szekspira”, „Monachomachia”, „Beztlenowce”, „Matka”, „Letnicy”, „Kształt rzeczy”, „Novecento”, „Plotka”, „Kolacja dla palanta”). Występował jako aktor w filmach „Segment '76”, „Wesele”, „Satan Spa” oraz spektaklach teatralnych („Muzykanci Wielkiego Pola”, „Wejście Smoka – Trailer”). W roku 2001 został nagrodzony został Paszportem Polityki za całokształt twórczości. W „Poobiednich igraszkach” wystąpi również w roli Diego.

Jako scenografka debiutuje przy tym spektaklu Maja Garbarska, absolwentka architektury i urbanistyki Politechniki Gdańskiej, pracownica Pracowni Plastycznej Teatru Miniatura. Do tej pory wielokrotnie realizowała udane projekty oprawy scenicznej do różnorodnych wydarzeń w Miniaturze: benefisów, czytań, spektaklu finałowego warsztatów w ramach programu „Lato w teatrze”.

Recenzje

Premiera "Poobiednich igraszek" z pewnością otwiera nowy rozdział w historii Teatru Miniatura. Przejmujący spektakl inauguruje działalność zaadaptowanej na potrzeby prezentacji teatralnych Sali Prób i skierowany jest do młodzieży gimnazjalnej, której praktycznie nie było dotąd w Miniaturze. (...)

Reżyser (a na co dzień aktor Miniatury) Jacek Gierczak stawia na prosty przekaz i równie prostą inscenizację. Nie ma więc gry konwencją, puszczania oka do widzów. Postaci bohaterów budowane są psychologicznie, a na pierwszym planie znajduje się bardzo wymowny, momentami wstrząsający tekst sztuki (...).

Siłą spektaklu jest jego przesłanie. Mało jest w Trójmieście przedstawień skierowanych do osób w wieku gimnazjalnym, tak dobitnie ukazujących eskalację z pozoru błahych konfliktów i opresję wobec słabszych.

Łukasz Rudziński, trójmiasto.pl

Jest w tym spektaklu co najmniej kilka scen, które zapamiętuje się na długo: z jednej strony to przezabawna sekwencja walki wrestlerów, rozegrana w taki sposób, że łączy się w niej wyraźny rys gombrowiczowskiego pojedynku na miny z "Ferdydurke" z pastiszem pojedynku potworów-gigantów z teledysku zespołu Beastie Boys do piosenki "Intergalactic". Z drugiej, zupełnie innej strony, ogromne wrażenie robi moment, w którym jedno z dzieci dobija zranionego wróbla - to symboliczne tupnięcie nogą zamyka wiele furtek, pali wiele mostów i nic nie jest już w tym przedstawieniu i w życiu jego bohaterów takie samo.

Przemysław Gulda, "Gazeta Wyborcza"
Projekty

Projekt programu oraz plakatu do "Poobiednich igraszek" autorstwa Anity Wasik.

 

×