PL EN

STREFA ZDARZEŃ

Islandia w Miniaturze: program wydarzeń prezentujących islandzką kulturę

A już od 15 maja zaczniemy program wydarzeń prezentujących islandzką kulturę towarzyszący premierze "Błękitnej planety". Poniżej program, a dalej szczegółowy opis wszystkich wydarzeń i osób biorących w nim udział. Na wszystkie wydarzenia wstęp na bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie Miniatury od 6 maja. Zapraszamy!

15-25 maja 2014, Galeria Korytarz

Wystawa „Prawdziwy przyjaciel” islandzkiej ilustratorki i projektantki Erli Maríi Árnadóttir

15 maja 2014 (czwartek), godz. 19.00, Sala Kameralna

Współczesna dramaturgia i teatr islandzki

Czytanie sztuki „Mżawka Górna” Salki Guðmundsdóttir w reż. Wojtka Zrałka-Kossakowskiego

Rozmowa o islandzkiej dramaturgii i teatrze z udziałem Salki Guðmundsdóttir i Erlinga Jóhannessona. Prowadzenie: Gunnar Gunnsteinsson. Tłumaczenie: Jacek Godek


16 maja 2014 (piątek), godz. 18.00, Sala Kameralna

Pułapki rozwoju. Jak się rozwijać, żeby przetrwać

Projekcja filmu „Pułapki rozwoju” w reż. Mathieu Roy’a i Harolda Crooksa

Dyskusja z udziałem Andriego Snæra Magnasona, Jasia Kapeli i Michała Olszewskiego. Prowadzenie: Marcin Gerwin. Tłumaczenie: Jacek Godek

17 maja 2014 (sobota)

godz. 12.30, Sala Kameralna

Poznaj Islandię! | warsztaty rodzinne

Prowadzenie: Anna Uzarczyk

godz. 13.30, Galeria Korytarz

Erla María Árnadóttir oprowadza po swojej wystawie „Prawdziwy przyjaciel”


godz. 14.00, Sala Kameralna

Premiera polskiego wydania książki „Historia błękitnej planety”

Spotkanie dla dzieci i rodziców z autorem Andrim Snærem Magnasonem i tłumaczem Jackiem Godkiem. Prowadzenie: Dorota Karaś (dziennikarka, współautorka bloga Zaczytani.pl). Fragmenty książki przeczyta Jacek Gierczak, aktor Teatru Miniatura.


godz. 17.00, Duża Scena

Premiera spektaklu „Błękitna planeta”

Reżyseria: Erling Jóhannesson | scenografia: Iza Toroniewicz | muzyka: múm

18 maja 2014 (niedziela)

godz. 12.00, Sala Kameralna

Wymyśl sobie przyjaciela | warsztaty rodzinne z Erlą Maríą Árnadóttir

 
godz. 19.00, Duża Scena

Pamiętajcie o wulkanach | Trójmiejski Teatr Piosenki

Koncert piosenek islandzkich (m.in. z repertuaru Björk, Sigur Rós i múm)  w wykonaniu aktorów Teatru Miniatura, Teatru Muzycznego i Teatru Wybrzeże oraz trójmiejskich muzyków

 

17-18 maja (sobota-niedziela), 10.00-14.00, Sala Prób

Słowo i ruch | warsztaty dla tancerzy i aktorów z Heleną Jonsdottir

 

20 maja 2014 (wtorek), godz. 17.00, Duża Scena

„Błękitna planeta” | specjalny pokaz spektaklu dla nauczycieli z województwa pomorskiego

 

 

PRAWDZIWY PRZYJACIEL | wystawa islandzkiej ilustratorki Erli Maríi Árnadóttir

15-25 maja 2014, Galeria Korytarz

Na wystawie poznacie grupę ludzi i stworzeń, które do tej pory były widoczne tylko dla swoich najlepszych przyjaciół. Dzieci i dorośli z całego świata podzielili się z Erlą Maríą Árnadóttir historiami o swoich obecnych i dawnych zmyślonych przyjaciołach, których artystka potem zilustrowała.

Erla María Árnadóttir
Islandzka ilustratorka i graficzka. Ukończyła studia Ilustracja Multimedialna i Animacja na European Institute of Design (IED) w Mediolanie w 2008 roku. Od tego czasu pracowała jednocześnie w Islandii i Wielkiej Brytanii nad różnorodnymi projektami – od ilustrowania książek dla dzieci po reklamowe projekty graficzne. Wspólnie ze swoim mężem Jónasem Valtýssonem prowadzi studio graficzne Erla & Jónas w Rejkiawiku.

 

WSPÓŁCZESNA DRAMATURGIA I TEATR ISLANDZKI

15 maja 2014 (czwartek), 19.00, Sala Kameralna

Czytanie dramatu „Mżawka Górna” Salki Guðmundsdóttir w reżyserii Wojtka Zrałka-Kossakowskiego oraz dyskusja o współczesnym teatrze i dramaturgii islandzkiej z udziałem autorki i reżysera Erlinga Jóhannessona. Prowadzenie: Gunnar Gunnsteinsson. Tłumaczenie: Jacek Godek. Tłumaczenie sztuki: Agnieszka Kochanowska. Muzyka: Marcin Zabrocki. Obsada: Marta Jankowska, Jadwiga Sankowska

Mżawka Górna jest tragikomiczną opowieścią, która dzieje się w zamkniętej społeczności ukrywającej przerażający sekret. Dwie aktorki grają wszystkie role, których w całym tekście jest około 20: dwóch turystek, ale także całego grona lokalnych mieszkańców. Dwie kobiety lądują na tej mrocznej wyspie z różnymi zamiarami. Ich przybycie wstrząsa całą społecznością i wywołuje lawinę zdarzeń, w których udział biorą podstarzali latarnicy, miejscowy festyn, agresywne mewy, zawody kerlingu i – last but not least – tajemnica ponurej fabryki kaset magnetofonowych. Z mrocznym poczuciem humoru i groteskowymi, lecz wielowymiarowymi postaciami, sztuka Salki Guðmundsdóttir bada społeczność, w której kłamstwa stały się ogólnie akceptowaną prawdą – gdzie łatwiejsze stało się kurczowe trzymanie status quo, nieważne jak fałszywego, niż konfrontacja z niepewną przyszłością.

Salka Guðmundsdóttir
Islandzka pisarka i tłumaczka. Ukończyła translatorykę na Uniwersytecie Islandzkim, dramaturgię na University of Wales w Aberystwyth oraz studia z zakresu Creative Writing na Uniwersytecie w Glasgow. Jej pierwsza sztuka teatralna „Súldarsker” („Mżawka Górna”) otrzymała znakomite recenzje po premierze w styczniu 2011, zapewniając autorce nominację do Islandzkiej Nagrody Teatralnej, najważniejszej nagrody teatralnej w kraju. „Súldarsker” została zamieszczona w publikacji „European Theatre Today” w 2012 roku jako jedna z najlepszych nowych sztuk europejskich. W latach 2010-2012 Salka Gudmundsdottir pracowała jako krytyk teatralny dla islandzkiego radia państwowego.

Erling Jóhannesson
Islandzki aktor i reżyser, absolwent Icelandic Dramatic School of Acting. Współzałożyciel i dyrektor artystyczny w latach 1994-2009 jednego z największych profesjonalnych teatrów niezależnych w Islandii – The Hafnarfjörður Theatre, realizującego w większości repertuar oparty na współczesnych sztukach islandzkich pisanych na potrzeby teatru. Teatr wyprodukował ponad 60 spektakli, współpracując z wieloma znanymi islandzkimi pisarzami, m.in. takimi, jak Árni Ibsen, Jón Atli Jónasson and Andri Snær Magnason.

Gunnar Gunnsteinsson | prowadzący
Absolwent Icelandic Dramatic School of Acting, 1993 oraz studiów magisterskich Zarządzanie w Kulturze i Edukacji, Uniwersytet Bifrost 2008. Pracował głównie jako reżyser, ale również jako autor scenariuszy, aktor, nauczyciel i menedżer Stowarzyszenia Niezależnych Teatrów w Islandii od 2006 roku.

Wojtek Zrałek-Kossakowski | reżyser czytania
Dramaturg, kurator muzyczny, animator kultury, członek zespołu Krytyki Politycznej. Jako dramaturg współpracował m.in. ze Zbigniewem Brzozą, Natalią Korczakowską, Krzysztofem Minkowskim, Katarzyną Raduszyńską. Jest też autorem (razem z Igorem Stokfiszewskim) adaptacji i reżyserem muzycznego czytania dramatu „Austria” Cecilie Løveid. Laureat, wraz ze Zbigniewem Brzozą, Nagrody Teatralnej Marszałka Województwa Pomorskiego za scenariusz i ideę zrealizowanego w gdańskim Teatrze Wybrzeże w 2011 roku spektaklu „Sprawa operacyjnego rozpoznania", który znalazł się także w finale 18. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Kurator muzyczny Centrum Kultury Nowy Wspaniały Świat w Warszawie, gdzie odpowiadał za cykl koncertów Wolne niedziele. W roku 2012 w ramach 7. Berlin Biennale tworzył program MUSICACTION. W Radio JAZZ.FM prowadził poświęconą muzycznej awangardzie audycję „Wolna Polska”. Okazjonalnie DJ (nieregularny kolektyw ZRALEX, z którym występowali m.in. Ray Dickaty, Marcin Masecki, Sean Palmer, Wojtek Sobura, Kamil Szuszkiewicz, Marcin Zabrocki, Piotr Zabrodzki, Hubert Zemler). Od grudnia 2013 współpracuje muzycznie z warszawską klubokawiarnią barStudio. W roku 2014 swoje premiery płytowe będą miały dwa projekty około muzyczne, które realizuje z Marcinem Maseckim. W 2013 roku zastępca dyrektora artystycznego i współautor programu Festiwalu Łódź Czterech Kultur (dyrektorem artystycznym Festiwalu jest Zbigniew Brzoza). Także tłumacz i publicysta, poza „Krytyką Polityczną” publikował m.in. w „Glissando”, „Kulturze Popularnej” i „Nowej Fantastyce”.

Marcin Zabrocki | muzyka
Multiinstrumentalista, kompozytor. Grał w większości godnych uwagi zespołów big bitowych w Polsce: Pogodno (nominowana do wielu nagród płyta „Wasza wspaniałość”), Biff, Budyń i Sprawcy Rzepaku, grupa Roberta Brylewskiego. Jest nowym, szóstym członkiem zespołu HEY, z którym nagrał album „Do rycerzy, do szlachty, doo mieszczan”.
Równolegle z działalnością big bitową komponuje muzykę teatralną i filmową i nie ustaje w poszukiwaniu kolejnych środków wyrazu: field recording, soundart i praca w środowisku analogowej syntezy dźwięku. Z powodzeniem gra również solowo, każdorazowo tworząc inne instalacje elektroakustyczne oraz jako muzyk improwizujący. Lider formacji PuPuPiDu, łódzkiej formacji BOGOWIE, współpracuje z czołowymi polskimi improwizatorami.

PUŁAPKI ROZWOJU. JAK SIĘ ROZWIJAĆ, ŻEBY PRZETRWAĆ?

16 maja 2014 (piątek), 18.00, Sala Kameralna

Pokaz filmu dokumentalnego „Pułapki rozwoju” w reż. Mathieu Roy’a i Harolda Crooksa oraz dyskusja z udziałem Andriego Snæra Magnasona, Jasia Kapeli i Michała Olszewskiego. Prowadzenie: Marcin Gerwin. Tłumaczenie: Jacek Godek

Partner: Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście

Pułapki rozwoju (film dokumentalny, Kanada 2011, 83 min.)
Postęp od zamierzchłych czasów postrzegany był jako dążenie do udoskonalania warunków życia i funkcjonowania zarówno jednostek, jak i całych społeczności. Rozwój indywidualny i społeczny, praca, tworzenie nowych technologii i odkrycia naukowe są gwarantem dobrobytu oraz komfortu. Brak realizacji tych działań lub ich ograniczanie prowadzi w prosty sposób do zubożenia społeczeństwa. Stan cywilizacyjnej prosperity jest więc symbolizowany przez rozwój gospodarczy. Jak zauważają autorzy filmu „Pułapki rozwoju”, w czasach, gdy przetrwanie społeczności zależało od upolowania mamuta, wymyślenie sposobu na sprawne zabicie dwóch mamutów można było nazwać postępem. Jednak już strategię polegającą na zapędzeniu całego stada mamutów na skraj urwiska tak, aby wszystkie zwierzęta zginęły od upadku z dużej wysokości, można nazwać pułapką postępu. Nie ulega wątpliwości, że lekkomyślne zużycie zasobów prędzej czy później ograniczy postęp i będzie miało kolosalny wpływ na ludzkość. „Pułapka postępu” tworzy się, gdy konflikt pomiędzy krótkoterminowym interesem wybranych grup (często elit), a długoterminowym interesem współczesnej cywilizacji, skłania do wyboru strategii osiągania szybkiej korzyści kosztem zniszczenia naturalnych zasobów. Czy istnieją więc granice postępu? Czy wyznaczają je ograniczone zasoby, postawy społeczne, etyka czy my sami? Jakiego rozwoju potrzebujemy, patrząc na naszą cywilizację z perspektywy przyszłości?

Trailer filmu mozna zobaczyć tutaj.


Andri Snær Magnason
Islandzki pisarz, autor wielokrotnie nagradzanych książek dla dzieci i młodzieży: „Historia błękitnej planety” (1999, m.in. Nagroda im. Janusza Korczaka, Islandzka Nagroda Literacka, West Nordic Children’s Book Prize) i „Tímakistan” (2013, Islandzka Nagroda Literacka) oraz dorosłych: „LoveStar” (DV Cultural Award za najlepsza książkę 2002 roku, Nagroda im. Philipa K. Dicka 2012). Również autor bestsellerowego „Dreamland. A Self-Help Guide for a Frightened Nation”, zbioru esejów ukazujących problemy ekologiczne Islandii w perspektywie globalnej. Aktywista zaangażowany w walkę przeciwko niszczeniu islandzkiej przyrody.

Jaś Kapela
Pisarz, poeta, felietonista Krytyki Politycznej. Autor dwóch książek z wierszami („Reklama”oraz „Życie na gorąco”), dwóch powieści („Stosunek seksualny nie istnieje” oraz „Janusz Chrystus”) i zbioru felietonów „Jak odebrałem dzieci Terlikowskiemu”. Współtworzy witrynę internetową Krytyki Politycznej. Należy do zespołu redakcji Wydawnictwa Krytyki Politycznej. Bierze udział w międzynarodowym projekcie Stacje Pogody, który stawia literaturę i narrację w centrum dyskusji o zmianach klimatycznych. Zaangażowani w projekt partnerzy z Berlina, Dublina, Londynu, Melbourne i Warszawy wybrali pięciu pisarzy do programu rezydencyjnego, który stworzy okazję do wspólnej pracy i zbadania, jak literatura może inspirować nowe style życia w kontekście najbardziej fundamentalnego wyzwania, przed którym stoi dzisiaj ludzkość – zmieniającego się klimatu. Każdy z pisarzy oraz Stacji skieruje swoje działania również do młodzieży, we współpracy z uczniami i nauczycielami stworzą scenariusze, metody, które umożliwią przekazanie młodemu pokoleniu wiedzy, motywacji oraz wyposażanie ich w narzędzia walki na rzecz bardziej zrównoważonej przyszłości.

Michał Olszewski
Pisarz, dziennikarz. Pisuje m.in. w „Tygodniku Powszechnym” i „Gazecie Wyborczej”. Specjalizuje się w tematyce ochrony środowiska: pisze m.in. o polityce klimatycznej, sektorze węglowym i wpływie dużych projektów infrastrukturalnych na środowisko. Współpracuje również z ekologicznymi organizacjami pozarządowymi. Przez rok pracował jako rzecznik prasowy organizacji „ClientEarth”, skupiającej prawników zajmujących się prawem ochrony środowiska. Angażował się również w krakowską debatę o stanie powietrza, zakończą uchwaleniem pierwszego w kraju zakazu używania paliw stałych do ogrzewania indywidualnego. Jest autorem m.in. prozy „Low-Tech” oraz wywiadu rzeki z franciszkaninem o. Stanisławem Jaromim „Eco-book o eko Bogu”. Za teksty o ochronie środowiska otrzymał m.in. Nagrodę Pracy Organicznej im. Wojciecha Dutki, był też nominowany do Nagrody im. Andrzeja Woyciechowskiego.

Marcin Gerwin | prowadzący
Z wykształcenia politolog, specjalista ds. zrównoważonego rozwoju. Tematem jego doktoratu była „Idea i praktyka kształtowania zrównoważonego rozwoju jako wyzwanie współczesnych przemian globalnych”. Współzałożyciel Sopockiej Inicjatywy Rozwojowej, autor książki „Żywność i demokracja”.

 

POZNAJ ISLANDIĘ! - WARSZTATY RODZINNE

17 maja 2014 (sobota), 12.30, Sala Kameralna

Warsztaty rodzinne, podczas których będzie się można więcej dowiedzieć o tej pięknej wyspie, z której pochodzi autor książki „Historia błękitnej planety”. Prowadzenie: Anna Uzarczyk

Partner: Wydawnictwo Ene Due Rabe



PREMIERA POLSKIEGO WYDANIA KSIĄŻKI „HISTORIA BŁĘKITNEJ PLANETY” 

17 maja 2014 (sobota), 14.00, Sala Kameralna

Spotkanie z autorem Andrim Snærem Magnasonem i tłumaczem Jackiem Godkiem. Prowadzenie: Dorota Karaś (dziennikarka, współautorka bloga Zaczytani.pl). Fragmenty książki przeczyta Jacek Gierczak, aktor Teatru Miniatura.

Partner: Wydawnictwo Ene Due Rabe

 

PRAPREMIERA POLSKA „BŁĘKITNEJ PLANETY”

17 maja 2014 (sobota), 17.00, Duża Scena

Spektakl „Błękitna planeta” jest polską prapremierą sztuki Islandczyka Andriego Snæra Magnasona. To teatralna adaptacja wielokrotnie nagradzanej książki „Historia błękitnej planety”.

Spektakl dla dzieci w wieku od 7 lat

Przedstawienie jest polską prapremierą sztuki Andriego Snæra Magnasona, jednego z najważniejszych współczesnych pisarzy islandzkich. To teatralna adaptacja wielokrotnie nagradzanej książki „Historia błękitnej planety”, laureatki m.in. Nagrody Literackiej im. Janusza Korczaka, przetłumaczonej na ponad 25 języków. Książka opowiada o planecie zamieszkanej wyłącznie przez dzieci, na której pewnego razu pojawia się pierwszy dorosły, sprzedawca kosmicznych odkurzaczy Cezary Nakręcony – w ten sposób rozpoczyna się pełna magii, piękna, ale i zmagań przygoda.

- „Historia błękitnej planety” jest wpisana w intensywną debatę o ochronie przyrody i naturalnych zasobów, która toczy się na Islandii. Pokazuje między innymi, jak politycy dla własnych korzyści wykorzystują fałszywą retorykę dla zmylenia wyborców i jakie to może mieć konsekwencje. Ale pomimo tego, że książka była napisana w bardzo konkretnych okolicznościach, ma dużo szerszy wymiar, zadając pytania o naszą odpowiedzialność za Ziemię jako całość. – mówi reżyser Erling Jóhannesson.

Przedstawienie realizuje międzynarodowy zespół artystów. Erling Jóhannesson to islandzki aktor i reżyser, współzałożyciel i dyrektor artystyczny w latach 1994-2009 jednego z największych profesjonalnych teatrów niezależnych w Islandii – The Hafnarfjörður Theatre, realizującego w większości repertuar oparty na współczesnych sztukach islandzkich pisanych na potrzeby teatru. Scenografię do przedstawienia zaprojektowała Iza Toroniewicz, autorka scenografii i kostiumów do ponad stu polskich spektakli, zarówno dramatycznych, jak i lalkowych. Muzykę skomponuje jedna z największych sław islandzkiej sceny muzycznej, zespół múm, który niedawno podczas koncertów w Poznaniu, Wrocławiu i Warszawie promował w Polsce swój szósty album studyjny zatytułowany „Smilewound”.

 

WYMYŚL SOBIE PRZYJACIELA | warsztaty rodzinne

18 maja 2014 (niedziela), 12.00, Sala Kameralna

Warsztaty z ilustratorką i projektantką Erlą Maríą Árnadóttir dla dzieci w wieku od 5 do 9 lat z rodzicami lub opiekunami.

W nawiązaniu do wystawy „Prawdziwy przyjaciel” zapraszamy dzieci w wieku od 5 do 9 lat oraz ich rodziców i opiekunów na warsztaty z Erlą Maríą Árnadóttir, podczas których uczestnicy przywołają swoich zmyślonych przyjaciół i znajdą dla nich różnorodne formy plastyczne.


PAMIĘTAJCIE O WULKANACH | koncert
Trójmiejski Teatr Piosenki

18 maja 2014 (niedziela), 19.00, Duża Scena

Partner: Fundacja Pomysłodalnia

Pamiętajcie o wulkanach to piosenki islandzkie (m.in. z repertuaru Björk, Sigur Rós i múm) w nowych aranżacjach i nowych kontekstach, odkrywających wyjątkowość kultury ciągle tajemniczej wyspy. W koncercie wezmą udział trójmiejscy aktorzy: Edyta Janusz-Ehrlich, Wioleta Karpowicz i Magdalena Żulińska z Teatru Miniatura, Tomasz Więcek i Mateusz Deskiewicz z Teatru Muzycznego w Gdyni, Sylwia Góra-Weber i Katarzyna Z. Michalska z Teatru Wybrzeże oraz trójmiejscy muzycy: Maja Miro Wiśniewska (flet, traverso), Oleg Dziewanowski (perkusja, elektronika) i Adam Żuchowski (kontrabas) pod kierownictwem muzycznym Ignacego Jana Wiśniewskiego. Koncept i prowadzenie: Piotr Wyszomirski. Opieka reżyserska: Romuald Wicza-Pokojski. Wizualizacje: Łukasz Boros.

Pamiętajcie o wulkanach  jest pierwszym programem realizowanym w ramach Trójmiejskiego Teatru Piosenki. Celem tej nowej inicjatywy artystycznej jest stworzenie stałego miejsca dla poszukiwań i eksperymentów w ramach szeroko rozumianej piosenki aktorskiej i teatru. Wspólny projekt Teatru Miniatura i Fundacji Pomysłodalnia jest zaproszeniem do współpracy skierowanym do środowiska aktorskiego i muzycznego naszego regionu.

 

SŁOWO I RUCH | WARSZTATY DLA AKTORÓW I TANCERZY

17 i 18 maja 2014 (sobota, niedziela), godz. 10.00-14.00, Sala Prób

Warsztaty z Heleną Jonsdottir

Jak przełożyć słowo na ruch i odwrotnie. Na przykład jak słowo „duży” czy „mały” wyrazić w ruchu, czy to będzie taki sam ruch dla każdego? Czy ma znaczenie, gdzie się urodziliśmy, wychowaliśmy, nasze doświadczenie artystyczne, obejście kulturalne? Podczas warsztatu będziemy badać język ciała, nasz indywidualny słownik ruchu, wykorzystując słowo jako źródło lub punkt dojścia. Słownik ruchu jest ogromny i trudny do wyrażenia słowami, ale zbadanie go może pomóc, kiedy próbujemy nazywać to, co tworzymy. Badanie słowa i ruchu jest bardzo ciekawe, odkrywanie napięć między nimi, korelacji, oglądanie różnych rezultatów w różnych ćwiczeniach, inspirujących różnic u każdego z uczestników. Świadomość własnego słownika ruchu to cenna umiejętność zarówno dla tancerzy, jak i aktorów.


Helena Jonsdottir
Tancerka, choreografka, reżyserka, artystka wizualna. Ukończyła studia w islandzkiej Narodowej Szkole Baletowej oraz dodatkowe kursy w Alwin Ailey w Nowym Jorku. Grała i tworzyła choreografie do ogromnej ilości produkcji telewizyjnych, filmowych, teatralnych i muzycznych. Pisała scenariusze, tworzyła choreografię oraz wyreżyserowała wiele filmów tanecznych, m.in. „Breaking voices” z Islandzkim Teatrem Tańca podczas Art Festiwal w Rejkiawiku w 2002 roku. Jej film „Zimmer” zdobył główną nagrodę IV Deutsche Videotanzpreis 2003/2004 w Kolonii, przyznaną przez międzynarodowe jury. Jej prace zdobyły uznanie w Skandynawii, Wielkiej Brytanii i USA, gdzie została nominowana w 2001 roku jako najlepszy choreograf do Music Video Production Association Awards w Los Angeles. W 2006 roku otrzymała Grand Prix podczas Cinessonne Film Festival w Paryżu. Jej spektakl taneczny „Open Source” zdobył pierwszą nagrodę w ramach Icelandic Dance Theatre Awards w czerwcu 2003 roku. Potem w rozbudowanej wersji został zrealizowany podczas Galway Art Festiwal i Ghent Art Festiwal w Belgii (2004), a następnie z Islandzkim Teatrem Tańca dla Miejskiego Teatru w Rejkiawiku (2005, 2007). „Open Source” otwierał również Festiwal Tańca Współczesnego w Guangdong w Chinach oraz reprezentował Islandię jako jeden z dwóch spektakli tanecznych podczas całorocznego projektu BOZAR w Belgii. Poza uczestnictwem w projektach artystycznych Helena Jonsdottir wykłada na Islandzkiej Akademii Sztuk Pięknych i Islandzkiej Akademii Filmowej, a także prowadzi warsztaty za granicą, m.in. w Szwecji (Uniwersytet Tańca w Sztokholmie, Uniwersytet w Göteborgu) i w Irlandii (University of Ulster). Dyrektor artystyczna sieci ECA (The Explorations and Collaborations in the Arts), zrzeszającej uniwersytety i szkoły artystyczne z Islandii, Norwegii, Danii, Grenlandii, Szwecji, Finlandii, Estonii, Litwy i Łotwy, a dedykowanej tworzeniu nowoczesnego programu interdyscyplinarnych studiów artystycznych, skupionych wokół tańca, muzyki i filmu.

×